Wednesday, January 18, 2017

Membuka Misteri Mumia Fir'aun, Raja yang Mengaku Tuhan


Kisah tentang sepak terajang Fir`aun yang sombong dan kejam bukanlah sebuah cerita fiksyen. Ia dikisahkan dalam al-Qur`ân. Namanya diabadikan dalam sejarah sebagai raja besar. Tapi, ia angkuh kerana tidak mahu menerima mesej yang dibawa Musa, ia justru mengaku sebagai tuhan.

Kuasa telah membutakan matanya. Ia lebih mencintai takhta dan tak mau tahtanya itu jatuh. Lalu, ia bertindak kejam, menyiksa dan menghancurkan Bani Isra`il. Askar yang berada di bawah kekuasaannya, diperintahkan membunuh bayi-bayi tidak berdosa dan mengheret kaum lelaki untuk dijadikan budak guna membina bandar-bandar baru.

"Maka pada hari ini Kami selamatkan badanmu supaya kamu dapat menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang sesudahmu dan sesungguhnya kebanyakan dari manusia lengah dari tanda-tanda kekuasaan Kami." (QS. Yunus [10]: 92)

Mati Tenggelam
Allah mendengar jerit kesakitan Bani Isra`il dan mewahyukan pada Musa memimpin Bani Isra`il keluar dari Mesir. "Dan Kami wahyukan (perintahkan) kepada Musa:" Pergilah di malam hari dengan membawa hamba-hamba-Ku (Bani Israil) kerana sesungguhnya kamu sekalian akan disusuli. "(QS. As-Syu`ara [26]: 52).

Nabi Musa tak ragu akan janji Allah. Maka ia berani menanggung beban berat itu --membawa kaumnya pergi dari Mesir. Setelah Fir`aun tahu Bani Isra`il meninggalkan Mesir, ia segera memerintahkan prajuritnya untuk mengejar.

Ia juga merancang hendak membunuh Musa dan Harun, lalu membawa kembali Bani Isra`il untuk dijadikan budak. Fir`aun memandu sendiri kereta kudanya yang perkasa dan memimpin langsung askar yang berjumlah besar.

Rombongan Bani Isra`il terus berjalan meninggalkan Mesir. Tapi Fir`aun segera mengejar Bani Isra`il. Rombongan Bani Israil dilanda rasa takut, apalagi ketika kereta kuda yang dipimpin Fir`aun itu semakin dekat. Rombongan Bani Isra`il tak boleh berbuat apa-apa. Rombongan Bani Isra`il dalam ancaman besar; dihimpit rasa takut dan merasa tidak boleh lolos.

Tetapi Nabi Musa yakin kewujudan Allah sebagai Sang Penolong. Di saat genting itu, pertolongan Allah akhirnya datang. Allah menyampaikan wahyu, "Pukullah laut itu dengan tongkatmu!" (QS As-Syu`ara [26]: 63).

Nabi Musa as mengikuti perintah Allah, berjalan ke laut. Lalu, di atas sebuah batu, dia memukulkan tongkatnya. Di luar dugaan, sesuatu yang mengejutkan berlaku; laut terbelah menjadi dua --setiap bahagiannya seperti sebuah gunung yang tinggi dan ada sebuah lembah yang panjang di antaranya.

Dalam al-Qur`ân, Allah berfirman,
"Maka terbelahlah lautan itu dan tiap-tiap belahan adalah seperti gunung yang besar." (QS. As-Syu`ara [26]: 63)

Nabi Musa dan Bani Isra`il lalu melewati lembah yang membelah lautan jadi dua bahagian itu. Pada masa Fir`aun dan bala tenteranya tiba di tepi laut, mereka beringas mengejar Bani Isra`il yang berjalan di tengah-tengah jalan yang menakjubkan itu. Apabila pengikut Musa tiba di pantai sebelah Timur (Teluk al-Siways), pengikut Musa melihat tentera Fir`aun di tengah jalan -dari belahan laut.

Kaum Bani Israil dicengkam takut, menduga tak boleh selamat. Lagi-lagi pertolongan Allah datang. Kejadian tak terduga kembali terjadi. Kedua-dua sisi air laut kembali menyatu.

Gulungan ombak menggulung Fir`aun dan bala tenteranya. Fir`aun tak berdaya. "Aku percaya bahawa tidak ada Tuhan selain Tuhan yang dipercayai Bani Isra`il dan aku adalah termasuk orang yang berserah diri (kepada Allah)." (QS. Yunus [10]: 90). Pada masa itu, Fir`aun dekat pada kematian dan ia mendengar suara, "Adakah sekarang (baru kamu percaya) padahal sesungguhnya kamu telah durhaka sejak dahulu dan kamu termasuk orang-orang yang berbuat kerosakan." (QS. Yunus [10]: 91) .

Dibayangi kematian, ia tahu akan menghadapi akhir hidup yang mengerikan dan ia mendengar suara,
"Maka hari ini Kami selamatkan tubuhmu supaya kamu menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang sesudahmu dan sesungguhnya kebanyakan dari manusia lengah dari tanda-tanda kekuasaan Kami." (QS. Yunus [10]: 92)

Dipelihara
Kezaliman Fir`aun yang dulu dibanggakan itu seperti tak bererti ketika kematian menjemputnya. Ia tenggelam di laut Merah. Ia, dengan kekuasaan yang besar dan menjadi musuh Musa, memang sudah berakhir. Tapi Allah Maha berkendak. Dengan kekuasaan-Nya, Dia menunjukkan tanda-tanda kebesaran-Nya. Selepas kejadian itu, mayat Fir'aun itu pun dijumpai.

Gulungan ombak membawa mayat itu ke pantai. Orang-orang Mesir menemui mayat Fir`aun, lalu menjadikan mayat Fir`aun itu dijadikan mummi (dibalsem) sehingga utuh seperti sekarang dan dapat dilihat di muzium Mesir.

Semula, orang-orang Mesir membawa mummi Fir`aun itu ke lembah raja-raja di selatan Mesir. Mereka menanam dalam sebuah kubur batu sehingga rahsia itu pun selama bertahun-tahun tersembunyi. Tetapi Allah berjanji menyelamatkan tubuh Fir`aun agar jadi sebuah pelajaran berharga bagi umat setelahnya.

Janji itu pun terbukti. Sebagaimana telah ditegaskan oleh Allah QS. Yunus [10]: 92 di atas bahawa Allah telah menyelamatkan badan Fir`aun agar menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang sesudahnya. Pada tahun 1898, setelah bertahun-tahun dikuburkan, mummi Firaun ditemukan tahun 1898 M oleh Loret di Thebes di Lembah Raja-raja (Wadi al Muluk).

Seorang penyelidik bermana Dr Maurice Bucaille, bersama anggota pasukannya berjaya mendedahkan punca kematian Fir`aun dan pengawetannya. Dari hasil penelitian yang dia dapati, ia pada akhirnya membuat kesimpulan betapa al-Qur'an sangat terperinci dalam menjelaskan sesuatu, bahkan termasuk cerita dan proses pengawetan Firaun itu. Lebih menakjubkan lagi, ternyata hal itu tidak disebutkan dalam kitab-kitab yang lain.

Dari hasil kajian beliau pula, dia mendapati bekas garam yang melekat pada mayat mummi Fir`aun itu sehingga dia berani mengambil kesimpulan; menjadikan garam itu sebuah bukti nyata bahawa Firaun memang mati lemas dan mayatnya dapat di selamatkan, lantas dipelihara pada masa kejadian.

Tapi mummi Fir`aun meninggalkan sebuah pertanyaan: bagaimana mayat Firaun itu boleh diselamatkan dan anggota tubuhnya tetap utuh, sedangkan keadaan mayat dari bala tentera Fir`aun setelah dipelihara tak seperti dirinya?

Setelah melalui penelitian, ia kemudian mencari penjelasan dalam al-Qur'an dan mencari jawapan memuaskan (sebab telah disebutkan Allah dalam QS. Yunus [10]: 92)

Penyelidikan itu, tentu saja, menyingkap misteri di balik mummi Fir`aun. Bahkan dalam kajian perubatan yang dilakukan dengan mengambil sampel organ tertentu dari jasad mummi yang ditemui, pada tahun 1975, melalui bantuan Prof Michel Durigon dari pemeriksaan yang terperinci dengan menggunakan mikroskop, didapati bahagian terkecil dalam mana organnya masih dalam keadaan terpelihara dengan sempurna.

Ini menunjukkan bahawa keterpeliharaan secara sempurna itu tidaklah mungkin terjadi andai kata jasad tersebut sempat tinggal beberapa lama dalam air atau berada lama di luar air sebelum terjadi proses pengawetan pertama.

Mengenai hasil kajian tersebut, Dr Bucaille mengungkapkan, "Dari situ, diketahui bahawa semua penyelidikan itu sesuai dengan kisah-kisah yang terdapat dalam kitab-kitab suci yang membayangkan bahawa Fir`aun tewas ketika melancarkan gelombang."

Fir`aun memang telah mati dan jasadnya telah terbujur kaku jadi mummi. Tetapi, di balik jasad Fir`aun yang kaku itu, ada pelajaran dan mesej penting yang diselitkan Allah, bahawa Allah telah menunjukkan akan kebesaran dan kekuasaan yang hanya boleh difahami orang-orang yang mahu berfikir. Wallahu'alam bilshawab. [Pelbagai sumber]

Siapakah nama Fir`aun?
Siapa Fir`aun yang dikenal kejam dan berani mengaku dirinya sebagai tuhan itu? Fir'aun itu sebenarnya bukan nama orang, tapi sebuah gelaran bagi raja-raja Mesir zaman dulu. Menurut sejarah, Fir`aun di masa Nabi Musa adalah Minephtah (1232-1224 SM), putra dari Ramses II. Tapi, ada juga yang menyebutnya Minfitah.

Sebahagian kisah berkaitan Raja Fir`aun yang menentang Nabi Musa, disebut-sebut Ramses II, bukan Minephtah. Tetapi setelah diselidiki, ternyata Ramses II justru adalah seorang raja yang baik. Ia bahkan memerintah rakyatnya untuk selalu berbuat adil. Ia memerintah selama 68 tahun pada 1304-1237 SM.

Sedang, anaknya, Minephtah, dikenal sebagai raja yang sangat kejam, zalim dan bongkak. Dia itu yang menentang Nabi Musa dan bahkan berani mengaku sebagai tuhan. (Majalah-hidayah / berbagai sumber)


Thursday, January 12, 2017

Sejarah Kekerasan terhadap Etnis Muslim Rohingya di Myanmar Tahun 1784-2016


Baru-baru ini laman Wall Street Journal - Amerika mengeluarkan sebuah artikel laporan yang mengkaji konflik lama antara kerajaan Yangon dan umat Islam Rohingya, yang kini ditolak kerakyatan mereka di negara tersebut.

Berikut adalah sejarah ringkas warga Rohingya:

Abad kelapan: Masyarakat Rohingya yang berasal dari Asia Selatan menetap di negara yang merdeka di Arakan, yang kini dikenali sebagai negera bahagian Rakhine di zaman moden Myanmar.

Abad kesembilan sehingga abad ke-14: Masyarakat Rohingya menerima kedatangan Islam melalui pedagang Arab. Hubungan erat yang terjalin antara Arakan dan Bengal.

1784: Raja Burma, Raja Bodawpaya menakluki Arakan dan beratus-ratus beribu-ribu pelarian melarikan diri ke Bengal.

1790: Hiram Cox, seorang diplomat Inggeris dihantar untuk membantu pelarian, Bandar Kazan di Bangladesh dibina dan dibangunkan, di mana banyak etnik Rohingya masih hidup hingga hari ini.

Heru Susetyo: Muslim Rohingya Sudah Ada Sebelum Myanmar Ada
1824-1942: Bahasa Inggeris menawan Burma; yang kini dikenali sebagai Myanmar dan menjadikannya sebagai salah satu bahagian British India. Para pekerja telah berhijrah ke Burma dari tempat lain di British India untuk projek-projek infrastruktur.
1942: Jepun menyerang Burma, menggalakkan Inggeris keluar. Dengan pengunduran pihak Inggeris, nasionalis Burma menyerang masyarakat Islam yang disangka mendapat banyak keuntungan daripada penjajahan Inggeris.

minoriti-etnik-rohingya-menderita1a
Lebih daripada 200,000 etnik Muslim Rohingya melarikan diri ke Bangladesh

1945: Bahasa Inggeris membebaskan Burma daripada penjajahan Jepun dengan bantuan nasionalis Burma yang diketuai oleh Aung San dan pejuang etnik Rohingya. Tapi etnik Rohingya merasa dikhianati kerana Inggeris tidak memenuhi janji autonomi bagi Arakan.

1948: Ketegangan meningkat antara kerajaan baru Myanmar dan Rohingya, yang kebanyakan ingin Arakan menyertai majoriti Islam Pakistan. Pemerintah membalas dengan memboikot masyarakat Rohingya, termasuk menghapuskan wujud mereka dalam sektor Pegawai Negeri Sipil (PNS).

1950: Beberapa individu dalam masyarakat Rohingya menentang kerajaan yang dipimpin oleh kumpulan bersenjata disebut mujahid. Namun pemberontakan reda secara beransur-ansur.

1962: Jeneral Ne Win dan Parti Sosialis Burma merebut kuasa dan mempraktikkan kekerasan terhadap etnik Rohingya.

1977: Lebih daripada 200,000 etnik Muslim Rohingya melarikan diri ke Bangladesh.

1982: Sebuah undang-undang imigresen baru ditakrifkan semula. Orang-orang yang berhijrah pada masa pemerintahan Inggeris dianggap sebagai pendatang haram. Pemerintah menetapkan perintah undang-undang ini pada semua masyarakat etnik Rohingya.

1989: Tentera menukar nama Burma menjadi Myanmar.

Foto Satelit Tunjukkan Lebih 1000 Rumah etnik Rohingya di Rakhine Dibakar
1991: Lebih daripada 250,000 pelarian dari etnik Rohingya melarikan diri, dipaksa menjadi buruh, wanitanya dirogol di tangan tentera Myanmar.

1992-1997: Kira-kira 230,000 etnik Rohingya kembali ke Arakan, yang kini dikenali sebagai Rakhine, di bawah perjanjian pemulangan.

2012: Rusuhan antara etnik Muslim Rohingya dan Buddha Rakhine telah menelan 100 nyawa, kebanyakan etnik Muslim Rohingya. Berpuluh-puluh ribu orang telah didorong ke Bangladesh. Hampir 150,000 orang dipaksa ke kem-kem di Rakhine.

2016: Kumpulan Harakah al-Yaqin menyerang pondok pengawal sempadan, membunuh sembilan askar Myanmar. Tentera bertindak balas. Lebih daripada 25,000 orang kembali melarikan diri Rakhine ke Bangladesh. Angka rogol, pembunuhan dan pembakaran rumah-rumah warga Rakhinr meningkat tak terkira. Namun kerajaan Aung San Suu Kyi mengabaikan atas kekejaman ini. *

sumber http://www.hidayatullah.com/

Wednesday, January 11, 2017

Kaya di Usia 50 Tahun

RATA-rata di usia 50 tahun ke atas, orang boleh "kaya" mendadak dari hasil dirinya sendiri:

1. Ada PERAK di rambutnya
2. Ada EMAS di giginyaa
3. Ada GAS di perutnya
4. Ada KRISTAL di kandung kemihnya
5 .. Ada MINYAK di darahnya
6. Ada GULA di air seninya
7. Ada KAPUR di tulangnya
8. Ada PASIR di empedunya
9. Ada AKIK di ginjalnya
10. Bahkan jantungnya pun pakai CINCIN.

Meski begitu, umumnya orang itu tidak boleh sombong, kerana tercermin dari cara jalannya yang kian tunduk dan mula menyedari menjadi kaya ala dunia tidaklah menyeronokkan.

sumber islampos.com

Tuesday, January 10, 2017

Mukjizat Ilmiah dari Kisah Al Kahfi


Mukjizat Al-Qur'an - Peristiwa tidur panjang yang pernah dialami oleh Ashabul Kahfi merupakan mukjizat sekaligus fenomena saintifik yang sangat menakjubkan. Bagi sebahagian orang, mungkin merasa sukar untuk mempercayai dan menganggap peristiwa yang melegenda ini hanya mengada-ada atau sekadar cerita rekaan belaka. Padahal, Al-Quran tidak memerlukan justifikasi kerana merupakan kitab suci yang penuh hikmah dan tidak ada keraguan di dalamnya.

img_20161219_110944Di awal ayat Al-Qur'an, dengan tegas Allah swt menegaskan:

"Alif laam miim. Kitab (Al-Qur'an) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa, (QS. Al-Baqarah 2: 1-2)

Kisah Ashabul Kahfi sendiri telah diterangkan dengan begitu jelas dalam Al-Quran Surat Al-Kahfi. Tujuan Allah menurunkan Surah Al-Kahfi adalah untuk menjawab cabaran kaum kafir terhadap Nabi Muhammad Saw. tentang 'manusia gua' yang hidup selama beratus-ratus tahun sebelum Nabi dilahirkan dan menjadi legenda bagi kaum Yunani dan Yahudi.

Kisah tidur panjang tujuh pemuda dan seekor anjing ini bermula ketika mereka lari untuk menyelamatkan diri ke dalam sebuah gua setelah dikejar pasukan tentera yang ingin membunuh mereka disebabkan keteguhan hati mereka yang tidak mau menyeru kepada Tuhan lain selain Allah. Lantas Allah pun menunjukkan kebesarannya dengan menidurkan mereka selama 309 tahun, lalu kemudian Allah membangunkannya.

img_20161219_110958Mungkinkah itu terjadi? Masuk akalkah ?. Bagi orang yang minim ilmu pasti menganggap kisah ini tidak lebih dari sekadar dongeng seperti kisah Lampu Aladin. Walaupun kisah ini diluar batas kewajaran, Allah swt justru berfirman menepis anggapan salah dari fikiran kita:
"Atau kamu mengira bahawa orang-orang yang mendiami gua dan (yang mempunyai) anjing itu, mereka termasuk tanda-tanda kekuasaan Kami yang menghairankan (QS. Al-Kahfi 18: 9)

Ingat, dalam keajaiban lembaran alam ini, masih ada ciptaan yang melebihi keajaiban pada kisah ini. Ibnu Kathir berkata:
"Apa yang terjadi pada Ashabul Kahfi, bukanlah perkara yang menghairankan apabila kita melihat kuasa Allah yang lain. Seperti, penciptaan langit, bumi, pergantian siang dan malam, penundukan bulan dan bintang dan yang lain. Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. Tidak ada yang istimewa pada kisah Ashabul Kahfi, sehingga Allah tidak sanggup melakukannya.

Pengbuktian Ilmiah Kisah Ashabul Kahfi

Ashabul Kahfi boleh dengan tenang dan tetap sehat tidur selama kurun waktu yang lama tanpa mengalami sakit dan terluka. Tempat ini pun tidak ada penghuninya, sehingga tempat ini sesuai untuk kehidupan mereka. Allah swt telah memenuhi semua keperluan mereka.
Semua itu disebabkan beberapa faktor berikut:

a. Penonaktifan fungsi indra pendengaran. Suara dari luar boleh membangunkan orang yang sedang tidur. Ini seperti dijelaskan dalam ayat:

"Maka Kami tutup telinga mereka beberapa tahun dalam gua itu" (QS.Al-Kahfi 18:11)

Yang dimaksud dengan "tutup telinga" disini adalah dengan mematikan fungsi telinga. Indra pendengar adalah satu-satunya deria yang bekerja terus menerus dalam semua keadaan yang juga menghubungkan seseorang dengan sesuatu yang berasal dari luar. Sistem penting ini bertanggung jawab atas keadaan bangun dan sedar, juga pengaktifan operasionalisasi sistem tubuh secara menyeluruh.

Dalam keadaan penonaktifan, seperti dalam kes pembiusan, seseorang boleh masuk ke dalam tidur yang dalam. Semua sistem operasi yang utama dan sistem panas tubuhnya juga menurun seperti dalam keadaan tidur dan terputus dengan dunia luar.

Allah berfirman: "Kami jadikan tidurmu untuk istirahat" (Qs. An-Naba '78: 9)

Keadaan ini menyebabkan dua hal:

Pertama: Menjaga sistem tubuh mereka dari kehilangan fungsinya agar tetap hidup dan bekerja secara minimum. Bagi mereka, jarum waktu berhenti selama mereka berada di dalam gua. Padahal, jarum waktu masih berputar di luar gua. Ini seperti terjadi pada sel dan kulit luar yang terjaga pada kadar haba yang rendah. Sel dan kulit itu berhenti berkembang, walaupun masih hidup.

Kedua: penonaktifan pemangkin bahagian dalam yang boleh membangunkan orang yang sedang tidur normal dengan perantara sistem yang telah disebutkan diatas, seperti sakit, lapar, haus atau mimpi yang mengejutkan.

b. Allah swt juga menjaga tubuh mereka dalam keadaan sihat secara perubatan dan melindunginya baik dari dalam maupun luar, dengan cara berikut:

Pertama: Membolak-balikkan badan secara terus menerus selama tidur.
Seperti dalam bunyi ayat:

"Dan kamu mengira mereka itu bangun padahal mereka tidur; dan kami balik-balikkan mereka ke kanan dan ke kiri, (QS. Al-Kahfi 18:18)

Cara ini dilakukan agar tanah tidak memakan tubuh mereka saat tikar membusuk di kulit mereka, juga saat pembuluh darah dan paru-paru menggumpal. Hal inilah yang disyorkan oleh perubatan moden dalam memberikan terapi pesakit yang tidak sedarkan diri atau orang-orang yang tidak mampu bergerak kerana lumpuh dan yang lain.

Kedua: Tubuh Ashabul Kahfi dan laman gua menghadap sinar matahari dengan kadar yang seimbang dan mencukupi di awal dan akhir siang hari untuk melindungi tubuh mereka dari kadar basah dan keracunan di dalam gua yang gelap.

Seperti dijelaskan dalam ayat ini:
"Dan kamu akan melihat matahari ketika terbit, condong dari gua mereka ke sebelah kanan, dan bila matahari terbenam menjauhi mereka ke sebelah kiri, (QS. Al-Kahfi 18: 17)

Seperti diketahui secara perubatan, matahari itu penting seklai untuk pembersihan, pengukuhan tulang dan kulit manusia dengan pembentukan vitamin D melalui kulit dan manfaat lain.

Al-Qurthubi dalam tafsirnya berkata mengenai ayat: "Bila matahari terbenam menjauhi mereka ke sebelah kiri" maksudny adalah bahagian kiri mereka terkena sengatan matahari.

Mukjizat Al-Quran Bahagian dalam Gua Ashabul Kahfi

Ketiga: Ada celah di atas bumbung gua yang menghubungkan laman gua dengan dunia luar. Celah dan laman itu membolehkan gua mendapat cukup pengudaraan dan cahaya. Ini terlihat dalam firman Allah swt berikut:

"... Mereka berada dalam tempat yang luas dalam gua itu. Itu adalah sebahagian dari tanda-tanda (kebesaran) Allah. Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk; dan barangsiapa yang disesatkan-Nya, maka kamu tidak akan mendapat seorang pemimpinpun yang dapat memberi petunjuk kepadanya. (QS. Al-Kahfi 18:17)

Keempat: Allah swt melengkapi mereka dengan keselamatan dari gangguan apapun. Mereka seakan tidak mati dan tidak tidur kerana badan mereka sentiasa bergerak ke kanan dan ke kiri. Ditambah dengan adanya anjing yang berada di pintu halaman gua sebagai security ala zaman sekarang.

Allah berfirman:
"Dan kamu mengira mereka itu bangun padahal mereka tidur; dan kami balik-balikkan mereka ke kanan dan ke kiri, sedang anjing mereka menghulurkan dua kaki di muka pintu gua. Dan jika kamu menyaksikan mereka tentulah kamu akan berpaling dari mereka dengan melarikan (diri) dan tentulah (hati) kamu akan dipenuhi dengan ketakutan terhadap mereka. (QS. Al-Kahfi 18:18).

Kelima: Allah menjaga kesihatan mata mereka dengan keadaan tidur. Seperti diketahui dalam ilmu perubatan, mata yang tertidur akan lebih terjaga kerusakannya berbanding jika mata selalu dalam keadaan terjaga. Kerana jika keadaan mata terbuka di dalam gua yang gelap gelita pada waktu yang lama, akan mengalami kerosakan mata yang mengakibatkan kebutaan. Sehingga keadaan tidurlah yang paling tepat untuk menjaga tubuh dan terutama mata.

Allah berfirman: "Dan kamu mengira mereka itu bangun padahal mereka tidur; (Qs. Al-Kahfi: 18)

Dalam ayat ini seolah-olah Allah mengatakan bahawa keadaan tidur mereka seperti orang bangun. Selain ditandai dengan bergerak-geraknya tubuh mereka, juga boleh tersirat bahawa mata mereka sesekali terbuka (berkelip) untuk menjaga mata mereka dari kebutaan.

Mukjizat Al-Quran Monumen Gua Ashabul Kahfi

kesimpulan
Bahawa Allah swt ingin menunjukkan dengan kisah ini kepada seluruh umat manusia, keajaiban secara ilmiah bagi mereka yang mahu berfikir dan meneliti. Padahal sekiranya Allah berkehendak, tanpa perlu dengan proses saintifik untuk menjaga Ashabul Kahfi inipun boleh saja terjadi. Dan itu sangat mudah bagi Allah.

Seakan Allah juga ingin menunjukkan bahawa Al-Qur'an yang seharusnya diyakini oleh seluruh manusia, adalah benar-benar Kitab yang tidak hanya mengajarkan ibadah pada Allah saja, tetapi juga mengajarkan ilmu pengetahuan yang luar biasa.
Subhaanallah .. laa haula walaa kuata illa billah. (Alquin / BaitulMaqdis.com)

Sumber: Buku Mukjizat Al-Qur'an dan Hadits


Monday, January 9, 2017

Umar Bin Khattab: Suatu Negeri akan Hancur Jika Para Penghianat Jadi Petinggi, dan Harta dikuasai Orang-orang Fasik


Kepada para komander pasukan Umar Radiyallahu Anhu mengatakan: "..Perintahkan manusia agar pergi haji dan barangsiapa yang tidak mampu, maka hajikan dia dari harta Allah .." ...

(Dari disertasi DR. Jabirah bin Ahmad Al Haritsi, pada program S3 Ekonomoi Islam Fakulti Syariah dan Kajian Islam Universiti Ummul Qura Makkah dengan predikat Summa Kepujian)

~~~~~~~~~~

Umar bin Khatab Radiyallahu Anhu adalah Khalifah yang berhasil membangun dan meletakkan asas-asas ekonomi yang kukuh berdasarkan keimanan dan Tauhid kepada Allah Subhana wa Ta'ala. Beliau adalah orang yang terakhir kali boleh makan dan berehat setelah yakin penduduk sudah terjamin kesejahteraannya. Beliau sangat zuhud terhadap keduniawiaan dan itu penguatkuasaan pada keluarganya. Ibn Umar Radiyallahu anhu sangat terkenal dengan pengawasan terhadap rakyatnya dan ketegasannya terhadap orang-orang yang melakukan penyimpangan, khususnya apabila orang yang melakukan penyelewengan itu adalah orang yang bertanggung jawab terhadap pekerjaan umum seperti Gabenor, hakim, pemungut zakat.

Dalam masa sekarang ini di mana negara-negara di dunia terbahagi menjadi negara kapitalis, negara sosialis dan lain-lain mengikut dasar sistem ekonomi yang diikuti oleh setiap negara. Ini menunjukkan begitu kuatnya hubungan antara politik dan ekonomi yang saling mempengaruhi secara timbal balik. Ibn Umar Radiyallahu anhu menjelasakan bahawa kerosakan sistem pemerintahan dan dikuasainya pelbagai urusan oleh orang-orang yang fasik merupakan sebab kehancuran tiang-tiang umat; dimana beliau berkata, "Suatu negeri akan hancur walaupun dia makmur." Mereka berkata, "Bagaimana suatu negeri hancur sedangkan dia makmur?" Ia menjawab, "Jika orang-orang yang penghianat menjadi pemimpin dan harta dikuasai oleh orang-orang yang fasik."

Sesungguhnya ekonomi kontemporari mengakui sebab-sebab yang menghancurkan terhadap kerosakan ekonomi dan bahwasanya itu merupakan faktor yang sangat berpengaruh terhadap usaha pembangunan ekonomi khususnya di negara-negara membangun).

Oleh kerana itu, Umar R.a berupaya keras dalam mewujudkan sistem pemerintahan yang baik. Bahkan seringkali beliau bertanya kepada sebahagian sahabatnya agar mereka mengemukakan pendapat mereka untuk mengetahui faktor-faktor kebaikan. Contohnya kepada Muadz bin Jabal, "Apakah tiang perkara ini ya Muadz? 'Ia berkata," Islam, kerana dia adalah fitrah; ikhlas, kerana dia adalah substansi agama, dan ketaatan kerana dia adalah perlindungan.

Dari fikih Ekonomi Umar r.a. semasa pemerintahannya, ada beberapa point yang menyebutkan kriteria sistem pemerintahan yang baik yaitu:

Kerajaan melaksanakan tugasnya nya yang terpenting iaitu menjaga agama dengan cara menetapkan hukum-hukumnya dan berjihad melawan musuh, menjaga harta kaum muslimin yaitu dengan mengumpulkan dan membagikannya sesuai syariah, menegakkan keadilan dengan meralisasikan kemanan dan ketenteraman, berupaya mewujudkan kesejahteraan ummat dengan memperhatikan orang-orang yang memerlukan
Melibatkan ummat dengan cara musyawarah ataupun memberikan impak ummat kepada pengawasan terhadap jalannya pemerintah dengan cara menasihati dan meluruskannnya
Ada hak ummat menuntut kerajaan jika kerajaan mengabaikan pelaksanaan apa yang menjadi hak-hak ummat. Dalam hal ini Umar sangat peduli untuk mengetahui pendapat umum dan ia bertanya kepada Malik, sahabat karibnya di rumah seraya berkata, "Wahai Malik, bagaimana keadaan manusia?" Ia menjawab "Manusia dalam keadaan baik.". Lalu Umar bertanya lagi "Adakah kamu mendengar sesuatu?" Malik menjawab "Aku tidak mendengar melainkan kebaikan" Soalan ini berulang sehingga tiga kali. Maka Malik berkata padanya pada hari ketiga "Apa yang kamu khawatirkan dari manusia?" Umar menjawab "Bagaimana kamu ini Malik! Aku bimbang jika Umar mengabaikan sebahagian hak kaum muslimin lalu mereka datang kepadanya dengan bendera dan menanyakan hak mereka? "Dan diantara nasihat Umar kepada para gabenornya adalah" Janganlah kamu memukul kaum muslimin, kerana dengan itu kamu menistakan mereka. Dan janganlah kamu menghalang hak-hak mereka, kerana dengan itu kamu menjadikan mereka untuk menderhaka kepada kamu .. "
Adanya Kestabilan yang tidak mengakibatkan kepada pergolakan dan kegoncangan. Kestabilan politik disini adalah dengan mengharamkan seorang muslim menderhaka kepada pemimpinnya.
Pembangunan ekonomi ini menuntut adanya sistem pengurusan yang memudahkan lajunya roda pembangunan dan menghilangkan rintangan dari jalannya, di mana sebahagian bentuk pengurusan dan sistem kawalan yang terdapat dalam fiqh ekonomi Umar r.a adalah sbb:
a.Hisbah dan pengawasan pasaran

b. pengawasan harta

c. Pengawasan kerja dan pengaturannya

d. perlindungan alam sekitar

Menurut Fiqih ekonomi tersebut, bahawasanya ada korelasi antara pembangunan ekonomi dalam kacamata Islam dengan wujudnya suatu lingkungan yang Islami dalam segala aspek kehidupan. Dan dari dua diantara lima tiang-tiang pengembanganan ekonomi (sebagaimana dikemukakan dalam disertasi Dr Jaribah bin Ahmad dari tesisnya yang membincangkan tentang itu) adalah

kesalehan ummat
Sesungguhnya kesalahehan ummat adalah dengan mengimani Islam sebagai akidah dan syariah dan pengaplikasiannya dalam segala aspek kehidupan.

Ketika seorang muslim meyakini bahawa dia sebagai Khalifah di bumi, ini akan mendorongnya melakukan pembangunan ekonomi kerana ini merupakan hak dan sarana ummat. Dan jika ini dilakukakannya sepenuh hati kerana Allah (ikhlas) maka akan menjadi ibadahnya dihadapan Allah Ta'ala.

Disisi lain, ketaatan dan kemaksiatan juga memberi kesan dalam kehidupan ekono mi umat, di mana ketaatan akan menjadi sebab diperolehnya keberkatan dalamn segala sesuatu, sedangkan kemaksiatan mengakibatkan tercerabutnya keberkatan dari segala sesuatu. Allah berfirman dalam QS al A'raf: 96

"Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya .."

Ibn Umar Radiyallahu anhu mengegaskan dalam satu kenyataan; "... Sesungguhnya dunia adalah kesenangan yang menawan, maka barang siapa mengambilnya dengan cara ayang benar, dia akan mendapat keberkatan di dalamnya, dan barang siapa mengambilnya dengan cara tidak benar maka dia seperti orang yang makan dan tidak pernah kenyang .

 2. Kebaikan sistem

Kerajaan adalah alat politik dan apa yang muncul darinya berkaitan sistem kerajaan. Sebab dengan kebaikan peranti politik, konsisten pemahaman politik bagi individu dan kebaikan hubungan antara rakyat dan kerajaan, maka akan meletakkan kadar pesatnya pembangunan ekonomi pada jalan yang semestinya.

Contoh sikap Umar sebagai pejabat negara dapat dilihat dari perkataaan antara lain tehadap para gabenornya "Sesungguhnya aku tidak menguasakan kepadamu atas urusan berjalan, harga diri serta harta kaum muslimin, namun aku mengutus kamu untuk menegakkan solat, membahagi fai 'mereka dan menetapkan hukum dengan Adil.

Kepada para komander pasukan Umar Radiyallahu Anhu mengatakan: "..Perintahkan manusia agar pergi haji dan barangsiapa yang tidak mampu, maka hajikan dia dari harta Allah .."

Perkataan Umar, "Sungguh aku sangat berupaya agar tidak melihat keperluan manusia melainkan aku penuhinya, selama sebagian kita terdapat keleluasaan atas sebagian yang lain. Tapi jika demikian itu tidak dapat dilakukan, maka kita memberi contoh dalam kehidupan kita sehingga kita sama dalam kecukupan "

Dalam fikih ekonomi Umar radiyallahu anhu kita dapatkan bahawa politik ekonomi dijalankan oleh kerajaan merupakan kayu ukur terpenting tentang baik atau tidaknya sistem kerajaan, sekaligus merupakan karekteristik sistem kerajaan itu. Sebagai bukti hal itu bahawa Ibn Umar Radiyallahu anhu mengatakan " 'demi Allah .., aku tidak mengerti apakah aku khalifah atau seorang raja. Jika aku Raja maka demikian itu adalah perkara besar! "Maka seorang berkata," Wahai Amirul Mukminin, sesungguhnya di antara keduanya terdapat perbezaan. "Ia berkata," Apakah itu? Ia menjawab, 'Khalifah tidak mengambil melainkan dengan cara yang betul dan tidak meletakkannya melainkan dalam kebenaran dan anda alhamdulillah seperti demikian itu .. Sedangkan raja adalah menindas manusia, lalu dia mengambil dari ini dan memberi yang ini. "Maka Umar pun diam.

sumber eramuslim.com

Thursday, January 5, 2017

Hujan menjadi Musibah karena Kejahilan Manusia


Jika hujan akhir-akhir ini selalu melahirkan musibah dan bencana, itu bukan salah Allah, tetapi al-Quran banyak menyebut datangnya musibah lebih banyak kerana kesalahan manusia itu sendiri.

Hadirnya musibah dan banjir, seharusnya membuat kita berintropeksi diri kerana banyaknya tangan-tangan jahil manusialah telah memporakperandakan alam dan ekosistem menjadi tidak serasi.

Hutan-hutan yang seharusnya menjadi penahan air, tiba-tiba sudah ditumbuhi konkrit-konkrit. Gunung, bukit sudah berubah menjadi perumahan mewah, villa (yang sesungguhnya juga jarang dihuni), kerana pemiliknya hanya menduduki setahun sekali untuk bersenang-senang.

Perliaku buruk manusia dalam pembangunan yang lebih mementingkan dirinya sendiri tidak melihat kesan-kesan lain menyebakan datangnya hujan seharusnya jadi berkat justru menjadi musibah.

Datangnya hujan ibarat datangnya harta pada kita. Bila sebelumnya kita tak mempunyai wang tiba-tiba dalam sekejab diberi kekayaan melimpah-ruah, maka harta yang kita miliki boleh jadi musibah jika tidak kita control dan kita uruskan dengan baik. Mempunyai harta dan kekayaan belum tentu berkat, bahkan boleh jadi musibah bagi anak, isteri atau kita sendiri. Sama seperti hujan yang tidak kita uruskan.

Larangan mencela Hujan

Sebahagian orang sering keluar dari mulutnya celaan, "Aduh! Hujan lagi, hujan lagi. "

Ketahuilah, Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam telah menasihatkan kita agar jangan selalu menjadikan makhluk yang tidak dapat berbuat apa-apa sebagai kambing hitam jika kita mendapatkan sesuatu yang tidak kita sukai. Seperti beliau melarang kita mencela waktu dan angin kerana kedua makhluk tersebut tidak dapat berbuat apa-apa.

Dalam sebuah hadits qudsi, Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, Allah Ta'ala berfirman (yang artinya); "Manusia menyakiti Aku; dia mencaci maki masa (waktu), padahal Aku adalah pemilik dan pengatur masa, Aku-lah yang mengatur malam dan siang menjadi silih berganti. "[HR Muslim].

Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam juga bersabda, "Janganlah kamu mencaci maki angin." [HR. Tirmidzi no. 2252]

Dari dalil di atas terlihat bahawa mencaci maki masa (waktu) dan angin adalah sesuatu yang terlarang dalam Islam. Begitu pula halnya dengan mencaci maki makhluk yang tidak dapat berbuat apa-apa, seperti mencaci maki angin dan hujan adalah terlarang.
Islam memberi panduan kita hujan turun.

Pertama, do'a kesyukuran pada Allah

'Aisyah radhiyallahu' anha berkata,

أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إذَا رَأَى الْمَطَرَ قَالَ : اللَّهُمَّ صَيِّبًا نَافِعًا
"Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam ketika melihat turunnya hujan, beliau mengucapkan; "Allahumma shoyyiban nafi'an" [Ya Allah turunkanlah pada kami hujan yang bermanfaat] ". [HR Bukhari]

Kedua, turunnya hujan, justeru kesempatan terbaik untuk memanjatkan do'a dan di mana doa mudah dikabulkan
Ibnu Qudamah dalam Al Mughni mengatakan, "Dianjurkan untuk berdo'a ketika turunnya hujan, sebagaimana diriwayatkan bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda," Carilah do'a yang mustajab pada tiga keadaan: (1) Bertemunya dua pasukan, (2) Menjelang solat dilaksanakan, dan (3) Saat hujan turun. "[HR Bukhari]

Ketiga: do'a ketika terjadi hujan lebat.

Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam suatu saat pernah meminta diturunkan hujan. Kemudian ketika hujan turun begitu lebatnya, beliau memohon pada Allah agar cuaca kembali menjadi cerah. Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam berdoa, "Allahumma haawalaina wa laa' alaina. Allahumma 'alal aakami wal jibaali, wazh zhiroobi, wa buthunil awdiyati, wa manaabitisy syajari [Ya Allah, turunkanlah hujan di sekitar kami, bukan untuk merosakkan kami. Ya Allah, turunkanlah hujan ke dataran tinggi, gunung-gunung, bukit-bukit, perut lembah dan tempat tumbuhnya pepohonan]. "

Keempat, mengambil berkah dari air hujan

Anas bin Malik radhiyallahu 'anhu berkata, "Kami pernah kehujanan bersama Rasulullah shallallahu' alaihi wa sallam. Lalu Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam menyingkap bajunya hingga tersiram hujan. Kemudian kami berkata, "Wahai Rasulullah, mengapa engkau melakukan demikian?" Kemudian Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, "Kerana hujan ini baru saja Allah ciptakan." [HR Muslim]

An-Nawawi menjelaskan, "Makna hadits ini adalah hujan itu rahmat yaitu rahmat yang baru saja diciptakan oleh Allah Ta'ala. Oleh kerana itu, Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam bertabaruk (mengambil berkah) dari hujan tersebut. "[Syarh Muslim, Yahya bin Syarf An Nawawi,]

Demikianlah akidah seorang Muslim dalam melihat persoalan hujan. Semoga berkat yang dating pada kita menyebabkan iman kita bertambah bukan sebaliknya menjadi berkurang dan menyebabkan kita inkar pada Allah Subhanahu Wata'ala, layaknya orang-orang yang tidak mempunyai keimanan. *

sumber http://www.hidayatullah.com/

Wednesday, January 4, 2017

11 Renungan ketika Musibah Datang


BAGI anda yang sedang mendapat musibah, barangkali 11 perenungan ini boleh membuat hati anda terhibur. Bahawa musibah bukanlah akhir dari kebahagiaan anda. Tapi kita boleh menjadikan musibah sebagai bahan renungan.

Renungkanlah, musibah akan terubat, kita akan sabar dan mengharap pahala dari sisi Allah.

1- Renungkanlah bahawa manusia dan hartanya semuanya milik Allah, semuanya hanya titipan di sisi kita.
2- Setiap orang akan kembali pada Allah dan akan meninggalkan dunia.
3- Allah akan memberi yang semisal dan yang lebih baik bagi yang telah hilang.
4- Ingatlah bahawa mengeluh dan merungut hanya menambah derita, bukan menghilangkan musibah.
5- Jika mau bersabar dan yakin semuanya kembali pada Allah, maka itu lebih besar pahalanya dibanding dengan tidak sabar.
6- Berkeluh kesah hanya membuat musuh kita senang dan membuat Allah murka.
7- Sabar dan mengharap pahala itu lebih besar ganjarannya daripada mengharap yang telah hilang itu kembali.
8- Jika kita redha terhadap musibah, Allah pun senang dengan sikap kita. Sebaliknya jika kita benci, Allah pun akan murka.
9- Ketahuilah bahawa Allah yang menurunkan musibah Maha Hakim dengan hikmah yang ia beri, Penuh Rahmat dengan kasih sayang yang dia beri. Allah tidaklah menimpakan cobaan untuk membinasakan hamba, bahkan untuk menguji seberapa kuat imannya.
10- Musibah itu datang untuk menhindarkan diri kita dari penyakit jelek iaitu ujub dan sombong.
11- Ingatlah bahawa mending merasakan pahit di dunia namun dapat merasakan lezatnya kehidupan akhirat.

Dirumuskan dari penjelasan Ibnul Qayyim dalam kitab Zaadul Ma'ad, penjelasan mengenai petunjuk Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam ketika merawat musibah. []

Sumber: https://rumaysho.com/

Tuesday, January 3, 2017

Bibel: “Islam Agama Akhir Zaman”

ISLAM adalah agama akhir zaman, Islam adalah agama yang sempurna untuk menyempurnakan ajaran agama sebelumnya, Islam adalah agama bagi seluruh umat manusia, Islam merupakan agama damai, rasional, relevan disetiap zaman dan merupakan satu-satunya agama yang sesuai fitrah manusia.

Kita sebagai seorang muslim tentu tidak meragukan hal ini. Banyak nash-nash Al-Quran yang menegaskan bahawa Islam adalah ajaran yang berlaku hingga datangnya hari akhir kelak. Bahawa Rasulullah Muhammad saw adalah nabi terakhir yang tidak akan ada lagi nabi yang akan turun selepas nya.

Tetapi bagaimana dengan 'nubuat' (maklumat tentang masa depan) yang disampaikan para nabi Allah SWT yang lain? adakah mereka juga menyampaikan bahawa Islam sebagai agama akhir zaman? Ya betul. Ada.

Nubuat itu sebahagian tertulis dalam Bible, di kumpulan kitab Perjanjian Lama. Adapun memang Bibel sudah tidak asli, banyak karya tangan-tangan manusia didalamnya. Tapi sekurang-kurangnya kita masih boleh menjumpai bekas-bekas petunjuk yang masih tersisa, luput dari pengubahan.

"Tetapi pada zaman raja-raja, Allah semesta langit akan mendirikan suatu kerajaan yang tidak akan binasa sampai selama-lamanya, dan kekuasaan tidak akan beralih lagi kepada bangsa lain: kerajaan itu akan meremukkan segala kerajaan dan menghabisinya, tetapi kerajaan itu sendiri akan tetap untuk selama-lamanya. "(Daniel 2: 44)

Makna 'kerajaan' disini adalah sebuah kepemimpinan umat. Dan kepemimpinan umat yang diberikan oleh Allah SWT tidak lain hanya lah Islam. Di mana Islam adalah sebuah sistem aturan yang mengatur seluruh aspek kehidupan manusia. Baik duniawi maupun akhirat. Jasmani maupun ukhrawi.

Disana dikatakan, "kerajaan yang tidak akan binasa sampai selama-lamanya". Maka sistem Islam tidak akan musnah, akan tetap ada hingga akhir zaman.

"Kekuasaan tidak akan beralih lagi kepada bangsa lain". Bermakna, Sistem Islam tidak akan dihapuskan dan umat Islam yang ada pada masa ini tidak akan dipunahkan sebagaimana bangsa-bangsa terdahulu pernah Allah SWT punahkan dengan azabnya, kerana kezaliman yang mereka lakukan.

"Apakah mereka (kaum musyrikin) yang lebih baik ataukah kaum Tubba 'dan orang-orang yang sebelum mereka. Kami telah membinasakan mereka kerana sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang berdosa "(Qs.Ad Dukhaan: 37)

"Jika kamu berpaling, maka sesungguhnya aku telah menyampaikan kepadamu apa (amanat) yang aku diutus (untuk menyampaikan) nya kepadamu. Dan Tuhanku akan mengganti (kamu) dengan kaum yang lain (dari) kamu; dan kamu tidak dapat membuat mudharat kepada-Nya sedikitpun. Sesungguhnya Tuhanku adalah Maha Pemelihara segala sesuatu. "(Hud: 57)

Kalimat selanjutnya dalam nubuat Daniel diatas adalah: "kerajaan itu akan meremukkan segala kerajaan dan menghabisinya". Bermakna, sistem kepemimpinan Islam akan mengalahkan semua sistem-sistem kepemimpinan yang lain. Baik monarkhi, Kerajaan negara, Komunisme, Sosialisme, Kapitalisme, dan semua sistem yang lain.

Dan dengan sebab itulah, mereka orang-orang yang berfikir dari umat Kristian kemudian berpindah agama menjadi Islam.

5148FVxztiLBerikut 10 tokoh dunia dari Amerika Syarikat (AS), Bahasa Inggeris, Rusia dan lain-lain pindah keyakinan dan agama menjadi Islam. Mereka tidak hanya memilih Islam untuk mereka peluk, namun sampai saat ini juga mereka ikut aktif menyebarkan Islam. Inilah 10 tokoh dunia tersebut:
5148FVxztiL

  1. Cat Steven yang kini bernama Yusuf Islam. Dirinya dalah seorang penyanyi dunia dari Inggeris. Kini dia menjadi seorang pendakwah dan pendidik. Dia aktif mencipta lagu-lagu rohani keIslaman.
  2. Lew Alcindor seorang pemain bola keranjang dari NBA yang merupakan pencetak skor tertinggi sepanjang masa. Setelah memeluk Islam ia mengubah namanya menjadi Kareem Abdul-Jabbar. Agama asalnya adalah Kristian.
  3. Thomas J. Abercomble adalah seorang jurugambar senior di Amerika yang karya-karyanya menjadi rujukan jurugambar moden dunia.
  4. Dave Chappelle dari Amerika. Dia seorang comedian, penulis naskah, produser melalui televisyen / filem, dan actor.
  5. Julai Volkova dari Rusia. Volkova adalah penyanyi dan artis yang terkenal sebagai salah satu anggotaRussian pop duo.
  6. Lauren Booth dari Inggeris. Seorang wartawan, penyiar televisyen dan aktivis hak-hak asasi manusia.
  7. Margret Marcus yang selepas Islam menjadi Maryam Jameelah. Dia seorang saintis sosial dunia yang telah melahirkan berbagai karya diantaranya tentang Modernism, Sosiologi, History, Jihad dan Teknologi.
  8. Jermaine Jackson dari Amerika Syarikat. Dia merupakan saudara Michel Jackson dan salah satu ahli dari Jackson 5.
  9. Anthony Mundine dari Australia. Dia seorang peninju yang menjuarai pelbagai pertandingan dunia, pernah menjuarai dua kali Super Middleweight champion.
  10. Alys Faiz dari Inggeris. Seorang aktivis hak-hak asasi manusia dan keamanan. (Sally Seti)
sumber eramuslim.com

Monday, January 2, 2017

Ulama yang Lebih Berbahaya daripada Dajjal


DALAM buku Bidayatul Hidayah, Hujjatul Islam, Imam al-Ghazali mengutip sebuah riwayat yang menyebutkan tentang Dajjal yang bukan Dajjal. Beliau menyebutkan bahawa Dajjal tersebut bukanlah Dajjal yang sesungguhnya, tetapi justru dinisbatkan kepada sosok ulama.

Siapakah yang dimaksudkan ulama ini? Mengapa mereka disamakan bahkan terkesan lebih berbahaya daripada Dajjal?

"Aku sangat menghkawatirkan kalian terhadap Dajjal yang bukan Dajjal," sabda Nabi Shallallahu 'Alaihi Wa sallam.

Sebahagian sahabat bertanya, "Siapakah yang engkau maksud, wahai Rasulullah?"

Nabi Shallallahu 'Alaihi Wa sallam menjawab, "Ulama yang buruk."

Ulama yang buruk dinisbatkan lebih buruk daripada Dajjal. Pasalnya, Dajjal itu nyata. Jelas bentuk dan visinya. Tidaklah dia diutus di akhir zaman, kecuali untuk menjerumuskan manusia ke dalam kesesatan, dosa, dan keburukan hingga terjerumus di dalam neraka.

"Sementara ulama yang buruk," tutur Imam al-Ghazali, "walaupun lisan dan kata-katanya mengajak manusia berpaling dari dunia, namun ia juga mengajak mereka kepada dunia melalui tingkah laku dan perbuatannya (teladannya)."

Tindakan, sebagaimana sudah menjadi keumuman, lebih dirujuk dan mudah diikuti daripada perkataan lisan. Bahkan ada begitu banyak omongan yang tidak berfungsi jika bertentangan dengan perbuatan.

"Bahasa sikap lebih fasih daripada bahasa lisan. Sebab manusia lebih cenderung menyaksikan tindakan nyata daripada memperhatikan atau mengikuti kata-kata. "

Lebih lanjut, kesan buruk yang diperolehi dari mengikuti perbuatan buruk ini jauh lebih dahsyat daripada kebaikan yang ditimbulkan dari mengikuti kata-kata.

Imam al-Ghazali meneruskan, "Kerosakan yang ditimbulkan oleh orang yang tertipu dengan amal-amalnya lebih banyak daripada kebaikan yang ia lakukan dengan kata-kata. Sebab, orang bodoh berani rakus dengan dunia gara-gara orang pintar. Orang pintarlah yang menjadi penyebab hamba-hamba Allah Taala yang awam berani berbuat durhaka kepada-Nya. "

Inilah orang pintar yang justru membahayakan diri, agama, dan peradaban. Sebabnya, "Jiwanya sebenarnya bodoh, terus menipu angan-angan serta harapannya. Ia menganggap dirinya lebih baik daripada kebanyakan hamba Allah Taala. "

Tentu, nasihat ini lebih bersifat reflektif bagi para hamba yang beriman. Janganlah nasihat ini dijadikan alasan sehingga seorang Muslim malas menuntut ilmu. Yang seharusnya dilakukan adalah menuntut ilmu dari sumber yang suci, lantas terus menerus mengamalkannya dengan pelbagai jenis amal soleh. Agar ilmu menyelamatkan. Bukan membahayakan atau menjerumuskan.

Wallahu a'lam.

Sumber: http://kisahikmah.com/ulama-yang-lebih-berbahaya-dari-dajjal/

sumber kedua: islampos.com

Sunday, January 1, 2017

Sanbenito, Topi Khas Tanda Muslim Telah Murtad Yang Dijadikan Simbol Perayaan Tahun Baru


Topi Tahun Baru yang berbentuk kon ternyata adalah topi dengan bentuk yang di sebut SANBENITO, yakni topi yang digunakan Muslim Andalusia (Sepanyol) untuk menandakan bahawa mereka sudah murtad dibawah penindasan Gereja Katholik Roma yang melaksanakan Pasitan Sepanyol.

Ketika kaum Frank yang beragama Kristian Trinitarian menyerang Negeri Muslim Andalusia. Mereka menangkap, menyiksa, membunuh dengan sadis kaum Muslim yang tidak mau tunduk kepada mereka.

Mereka kaum Kristian Trinitarian membentuk lembaga yang bernama Inkuisisi. Sebuah lembaga dalam Gereja Katholik Roma yang bertugas melawan ajaran sesat, atau mahkamah atas seseorang yang didakwa bidaah. Dan dalam hal ini yang dimaksudkan sesat / bidaah adalah MUSLIM!

Adalah sebuah pakaian yang diberi nama SANBENITO, pakaian dan topi khas yang dipakaikan kepada tawanan muslim yang telah menyerah dan mau conferso (confert / murtad).

sanbenitoPakaian ini untuk membezakan mereka (para converso) dengan orang-orang lain ketika berjalan di tempat-tempat umum di Andalusia yang pada masa itu telah takluk di tangan Ratu Isabella dan Raja Ferdinand.

SANBENITO adalah sebuah pakaian yang menandakan bahawa seorang muslim di Andalusia ketika itu telah MURTAD.

Kini, 6 abad setelah peristiwa yang sangat sadis tersebut berlalu, para remaja muslim, anak-anak muslim justru memakai pakaian SANBENITO untuk merayakan TAHUN BARU MASEHI dan merayakan ULANG TAHUN.

Meniup trompet-trompet ala topi SANBENITO di saat pergantian tahun.

Perayaan-perayaan yang sama sekali tidak pernah dicontohkan oleh Rasulullah yang justru nyata-nyata berasal dari kaum Kafir.

Kaum yang telah merampas kejayaan Muslim Andalusia, dan menghancurkan sebuah peradaban maju Islam, Andalusia.

Setelah kita tahu sejarah ini, apakah kita masih sanggup memakai SANBENITO? atau membiarkan anak-anak, adik-adik, sahabat-sahabat kita memakainya? padahal 6 abad yang lalu, SANBENITO adalah pakaian tanda seorang MUSLIM TELAH MURTAD.

sumber eramuslim.com




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam