Saturday, July 30, 2016

Rahsia Mata Kucing

DALAM kisahnya, diketahui bahawa salah satu haiwan yang disukai Rasulullah adalah kucing. Beliau memelihara kucing dengan penuh kasih sayang dan kelembutan. Hal inilah yang diajarkan oleh Rasulullah dalam bertindak terhadap ciptaan Allah yang lain, yakni binatang.

Kucing mempunyai mata yang dapat membezakan biru, hijau dan merah dengan mudah. Walaupun demikian, kelebihan utama dari mata kucing adalah mampu melihat di malam hari. Pada malam hari, kelopak kucing akan terbuka. Saat mata terkena sedikit cahaya maka lapisan mata (iris) akan membuat pupil menjadi lebih besar, bahkan hampir 90%. Hal ini memudahkan mereka lebih mudah untuk melihat saat gelap. Selain itu, ketika mata kucing mendapat cahaya yang terang, maka sistem akan bekerja berlawanan dalam melindungi retina, pupil akan mengecil dan berubah jadi garis yang tipis. Inilah fakta tentang kucing dalam Islam.

Terdapat lapisan yang ada di belakang retina. Lapisan ini berfungsi untuk memantulkan cahaya, bahkan cahaya akan melalui retina sebanyak dua kali. Hal inilah yang membuat kucing dapat melihat di malam hari dan menjadikan mata kucing kelihatan bersinar saat di tempat yang gelap. Lapisan ini bernama kristal tapetum lucidum.

Selain kerana lapisan tersebut, alasan mengapa kucing dapat melihat di malam hari adalah kerana sel-sel batang pada mata lebih banyak daripada sel-sel kon. Walaupun sel ini hanya membentuk bayangan hitam atau putih tapi sel ini sangat sensitif terhadap cahaya sehingga dengan sedikit cahaya pun kucing masih boleh melihat.

Ternyata, tidak hanya kemampuan melihatnya yang menjadi keistimewaan kucing dalam Islam, tetapi juga bola mata kucing lebih besar daripada bola mata manusia. Apabila bidang penglihatan manusia hanya 160 darjah, tapi kucing mempunyai bidang penglihatan sebanyak 187 darjah. Hal ini membuatnya dapat melihat ancaman dengan lebih mudah.

Terdapat membran ketiga pada mata kucing yakni nictitating membrane. Membran telus ini bergerak dari bahagian mata satu ke bahagian mata lain. Contohnya adalah kucing tidak perlu menutup seluruh matanya ketika berkelip. Bahkan membran ini melindungi mata kucing dari debu dan benda-benda lain sehingga matanya akan sentiasa dalam keadaan lembab dan bersih.

Kelemahan mata kucing adalah tidak boleh fokus pada benda yang dekat, seperti halnya dengan mata manusia. Namun, Allah menciptakan bulu kucing dan penciumannya yang mampu mengesan hal-hal di dekatnya sehingga ia dapat meresponnya dengan baik.

Mata pada kucing juga lebih sensitif pada gerakan, keindahan dan segala sesuatu yang sesuai pada jarak penglihatan mereka. Mata dan otak kucing dapat memisahkan tiap pergerakan bingkai demi bingkai. Hal inilah yang membuat kucing mampu menangkap mangsanya berdasarkan objek bergerak. Inilah kedudukan kucing dalam pandangan Islam.

Allah telah mencipta ciri-ciri mata kucing dengan sangat luar biasa. Hal ini menunjukkan bahawa semua ciptaan Allah mempunyai kelebihan masing-masing sehingga kita harus banyak bersyukur atas kenikmatan tersebut.

sumber islampos.com

Friday, July 29, 2016

Video: Erdogan Laungkan Azan Subuh di Masjid Istana Negara

Siapa tidak mengenal Recep Tayyip Erdogan? Sikap sederhana dan kegigihan Presiden Turki itu menjadi inspirasi bagi setiap orang.

Kepiawaiannya dalam berpolitik membuat Erdogan mampu meyakinkan rakyatnya bahawa dengan identiti Islam, Turki boleh mengembalikan kejayaan Kekhilafahan Uthmaniyah. Kekhilafahan yang tidak hanya kuat dalam segi pertahanan, tetapi juga dalam ekonomi, dengan satu keyakinan bahawa "Islam adalah Penyelesaian" (Al-Islam huwa Al-Hall).

Selain piawai dalam berpolitik, Erdogan sangat religious dan menjaga agamanya. Dalam suatu masa, Erdogan melafazkan azan solat Subuh di Masjid istana presiden 'Beştepe'.

Berikut video Erdogan tengah lafalkan azan subuh


Thursday, July 28, 2016

MUDAHKANLAH URUSAN ORANG LAIN


Dari Abu Hurairah ra, Nabi SAW, bersabda: “Barang siapa yang melepaskan satu kesusahan seorang mukmin, pasti Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan pada hari kiamat. Barang siapa yang menjadikan mudah urusan orang lain, pasti Allah akan memudahkannya di dunia dan di akhirat. Barang siapa yang menutupi aib seorang muslim, pasti Allah akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat. Allah senantiasa menolong hamba Nya selama hamba Nya itu suka menolong saudaranya”. (HR. Muslim, lihat juga Kumpulan Hadits Arba’in An Nawawi hadits ke 36).
Apabila kita mengetahui bahwa sebenarnya kita mampu berbuat sesuatu untuk menolong kesulitan orang lain, maka segeralah lakukan, segeralah beri pertolongan. Terlebih lagi bila orang itu telah memintanya kepada kita. Karena pertolongan yang kita berikan, akan sangat berarti bagi orang yang sedang kesulitan. Cobalah bayangkan, bagaimana rasanya apabila kita berada di posisi orang yang meminta pertolongan pada kita, Dan sungguh Allah SWT sangat mencintai orang yang mau memberikan kebahagiaan kepada orang lain dan menghapuskan kesulitan orang lain.
Berikut beberapa hadits yang menerangkan tentang keutamaan menolong dan meringankan beban orang lain:
  1. Pada suatu hari Rasululah SAW ditanya oleh sahabat beliau : “Ya Rasulullah,  siapakah manusia yang paling dicintai Allah dan apakah perbuatan yang paling  dicintai oleh Allah ? Rasulullah SAW menjawab : “Manusia yang paling dicintai oleh  Allah adalah manusia yang paling banyak bermanfaat dan berguna bagi manusia  yang lain; sedangkan perbuatan yang paling dicintai Allah adalah memberikan  kegembiraan kepada orang lain atau menghapuskan kesusahan orang lain, atau  melunasi hutang orang yang tidak mampu untuk membayarnya, atau memberi makan  kepada mereka yang sedang kelaparan dan jika seseorang itu berjalan untuk  menolong orang yang sedang kesusahan itu lebih aku sukai daripada beri’tikaf di  masjidku ini selama satu bulan ” ( Hadits riwayat Thabrani ).  
  2. Setiap gerakan pertolongan merupakan nilai pahala ” Siapa yang menolong  saudaranya yang lain maka Allah akan menuliskan baginya tujuh kebaikan bagi  setiap langkah yang dilakukannya ” (HR. Thabrani ).  
  3. Memberikan bantuan juga dapat menolak bala, sebagaimana dinyatakan ” Sedekah  itu dapat menolak tujuh puluh pintu bala ” (HR Thabrani ). Pertolongan  Allah kepada seseorang juga tergantung dengan pertolongan yang dilakukannya  antar manusia. “Sesungguhnya Allah akan menolong seorang hamba-Nya selama  hamba itu menolong orang yang lain“. (Hadits muslim, abu daud dan tirmidzi)
  4. Lebih hebat lagi, membantu orang yang susah lebih baik daripada ibadah umrah,   sebagaimana disebutkan dalam hadits shahih berikut ini: ”Siapa yang berjalan menolong   orang yang susah maka Allah akan menurunkan baginya tujuh puluh lima ribu  malaikat yang selalu mendoakannya dan dia akan tetap berada dalam rahmat Allah  selama dia menolong orang tersebut dan jika telah selesai melakukan pertolongan  tersebut, maka Allah akan tuliskan baginya pahala haji dan umrah dan sesiapa  yang mengunjungi orang yang sakit maka Allah akan melindunginya dengan tujuh puluh lima ribu malaikat dan tidaklah dia mengangkat kakinya melainkan akan  dituliskan Allah baginya satu kebaikan, dan tidaklah dia meletakkan tapak  kakinya untuk berjalan melainkan Allah angkatkan daripadanya, Allah akan ampunkan baginya satu kesalahan dan tinggikan kedudukannya satu derajat sampai dia duduk disamping orang sakit, dan dia akan tetap mendapat rahmat sampai dia   kembali ke rumahnya ” (HR Thabrani ).
  5. Memberikan bantuan juga dapat memadamkan kemarahan Tuhan, perhatikan hadits berikut ini: “Sesungguhnya sedekah yang sembunyi-sembunyi akan memadamkan  kemarahan Allah, dan setiap perbuatan baik akan mencegah keburukan dan silaturrahmi itu akan menambah umur dan menghilangkan kefaqiran dan itu lebih baik daripada membaca laa haula wa laa quwwata illaa billah padahal dengan membacanya saja akan mendapat perbendaharaan surga dan dengan berbuat baik itu  juga dapat menyembuhkan penyakit dan menghilangkan kegelisahan ” (HR. Thabrani ).  
  6. Menolong orang lain juga dapat mengampuni dosa. “Siapa yang berjalan untuk membantu saudaranya sesama muslim maka Allah akan menuliskan baginya suatu  kebaikan dari tiap langkah kakinya sampai dia pulang dari menolong orang  tersebut. Jika dia telah selesai dari menolong saudaranya tersebut, maka dia  telah keluar dari segala dosa-dosanya bagaikan dia dilahirkan oleh ibunya, dan  jika dia ditimpa kecelakaan (akibat menolong orang tersebut) maka dia akan  dimasukkan ke dalam surga tanpa hisab ”  (HR. Abu Ya’la ).
  7. Allah SWT akan memberikan pelayanan surga kepada orang yang menolong meringankan beban hidup orang lain. Perhatikan hadits berikut ini: ” Sesiapa yang bersikap  ramah kepada orang lain dan meringankan beban hidupnya baik sedikit maupun  banyak maka kewajiban bagi Allah untuk memberikan kepadanya pelayanan dengan  pelayanan surga ” (HR Thabrani ).
  8.  Orang yang menolong orang yang sakit laksana berada dalam taman surga, seperti dinyatakan oleh hadits: “Siapa yang mengunjungi seseorang  yang lain maka dia mendapatkan rahmat Allah dan siapa yang mengunjungi orang  yang sakit maka dia seperti berada di dalam taman-taman (raudhah) surga ” (HR Thabrani ).
  9. Membantu orang lain juga merupakan ibadah shalat dan sedekah, sebagaimana  dalam hadtis disebutkan :” Amar Makruf dan mencegah kemungkaran yang kamu  lakukan adalah shalat. Menolong orang yang susah juga merupakan shalat.  Perbuatan menyingkirkan sampah dari jalan juga shalat dan setiap langkah yang  engkau lakukan menuju tempat shalat juga merupakan shalat ”     (HR. Ibnu Khuzaimah ).
Setelah kita mengetahui keutamaan membantu dan meringankan kesulitan orang lain, masih enggankah kita memberikan bantuan dan meringankan kesulitan orang lain? Terlebih lagi bila orang yang kesulitan, telah meminta langsung pertolongan kepada kita, pantaskah kita sebagai orang beriman mengabaikan permintaan pertolongan yang dimohonkan? Padahal kita mempunyai kemampuan dan kesanggupan untuk membantunya.
Apakah kita akan mengabaikan kesempatan berbuat amal kebaikan dan menghilangkan kesempatan menjadi hamba yang dicintai Allah karena keengganan kita membantu saudara semuslim yang sedang kesulitan dan meminta pertolongan dari kita? Apa yang membuat kita menjadi enggan memberikan pertolongan, bukankah semua, segala sesuatu yang kita miliki sebenarnya dari Allah, lalu mengapa saat Allah mengirimkan hamba-Nya yang kesulitan datang pada kita,  kita berpaling dan tidak menghiraukan?
Kita harus ingat, bahwa kita ini berada dalam pengawasan Allah,  jiwa, harta dan segala sesuatu yang kita miliki berada dalam genggaman-Nya. Sebaiknya kita selalu mengusahakan agar dalam hidup, kita tidak mengundang murka dan azab Allah. Bila ada orang datang memohonkan suatu bantuan, mungkin saja Allah SWT sedang menguji kita melalui orang tersebut.  
Perhatikan sabda Nabi Muhammad SAW berikut ini:” Sesungguhnya Allah ‘Azza wa Jalla berfirman di hari kiamat,” Wahai anak Adam, dulu Aku sakit tetapi engkau tidak menjenguk-Ku.” Manusia bertanya,” Tuhanku, bagaimana kami dapat menjenguk-Mu sedangkan Engkau adalah Tuhan alam semesta?”
Tuhan menjawab,” Tidak tahukah engkau bahwa si fulan sakit, tetapi engkau tidak menjenguknya? Tidak tahukah engkau jika engkau menjenguknya, engkau pasti dapati Aku ada di sisinya.”
Tuhan berfirman lagi,” Wahai anak Adam, dulu Aku minta makan kepada engkau tetapi engkau tidak memberi Aku makan.”
Manusia bertanya,” Tuhanku, bagaimanakah aku dapat memberi-Mu makan sedangkan Engkau adalah Tuhan alam semesta?”
Tuhan menjawab,” Tidak tahukah engkau bahwa hamba-Ku si fulan meminta makan kepadamu dan engkau tidak memberinya makan? Tidak tahukah engkau bahwa jika engkau memberinya makan, engkau pasti dapati ganjarannya ada di sisi-Ku.”
Tuhan befirman,” Wahai anak Adam, dulu Aku minta minum kepadamu dan engkau tidak memberi-Ku minum.”
Manusia bertanya,” Tuhanku, bagaimanakah aku dapat memberi-Mu minum sedangkan Engkau adalah Tuhan alam semesta?”
Tuhan berfirman,” Hamba-Ku fulan meminta minum padamu dan engkau tidak memberinya minum. Apakah engkau tidak tahu bahwa seandainya engkau berikan ia minum engkau pasti dapati ganjarannya ada di sisi-Ku.” ( HR. Muslim dari Abu Hurairah ra)

Perhatikan hadits Rasulullah SAW diatas dengan seksama, Allah SWT  bersama orang-orang yang menderita,  kepiluan hati mereka adalah kepiluan Tuhan. Rintihan mereka pada manusia adalah suara Tuhan. Tangan mereka yang menengadah adalah tangan Tuhan. Ketika seseorang memberikan derma kepada fakir miskin atau seseorang memberikan bantuan atas kesulitan orang lain, sebelum sedekah dan sebelum pertolongan tersebut sampai di tangan orang yang membutuhkan, tangan Tuhanlah yang pertama-tama menerimanya.
Namun kadang ada dari kita yang masih lebih ”mempercayai apa yang ada ditangan kita, ketimbang apa yang ada ditangan Allah.” Hingga kadang seseorang merasa sangat sulit sekali untuk bisa memberikan suatu bantuan pertolongan betapapun sebenarnya ia mampu. Ini mungkin karena orang  itu lebih memikirkan kedepannya nanti bagaimana, kalau ia memberikan pertolongan. Ini yang disebut dengan ”lebih mempercayai apa yang ada ditangannya sendiri, ketimbang apa yang ada ditangan Allah” padahal seluruh hidupnya, jiwa raganya, ada ditangan Allah. Tapi dia masih lebih mempercayai apa yang ada ditangannya, ketimbang apa yang ada ditangan Allah. Orang ini masih lebih mempercayai akal pikiran /logika nya.
Padahal Allah SWT lah Yang Maha Menggenggam segala sesuatu, Allah SWT lah Yang Maha Lebih mengetahui segala sesuatu yang akan terjadi nantinya, seperti, apa yang akan terjadi bila ia memberikan pertolongan dan apa yang akan terjadi bila ia tidak memberikan pertolongan, yang sebenarnya ia mampu untuk menolong.
Allah SWT Maha Memudahkan, Maha Menyulitkan, Maha Menyaksikan, Maha Mengatur segalanya. Maha Meninggikan, Maha merendahkan. Allah SWT lah yang Maha  Kuasa Memberikan apa saja kepada siapapun yang dikendaki-Nya dan menarik atau mengambil apa saja, dari siapapun yang dikendaki-Nya. Kekuasaan Allah SWT tidak terbatas dan tidak terhingga.
Karena itu, bila ada seseorang yang datang atau menghubungi kita meminta suatu pertolongan dan kita mengetahui bahwa kita mampu memberikan pertolongan yang diminta, maka segeralah berikan pertolongan.
Sebaiknya kita menjadi seorang hamba yang benar-benar bisa ”mempercayai apa yang ada ditangan Allah, ketimbang apa yang ada ditangan kita sendiri”. Dan sebaiknya kita benar-benar bisa menjadi hamba Allah yang lebih mempercayai Ilmu Pengetahuan Allah yang Maha Meliputi segala sesuatu, ketimbang akal pikiran/logika kita yang sangat terbatas, agar kita tidak ragu terhadap segala kemungkinan yang terjadi bila kita memberikan bantuan pertolongan terhadap seseorang.
Sadarilah segera, bahwa semua, seluruh hidup kita ini, berada dalam genggaman-Nya, Allah yang Menggenggam segala sesuatu, Mengatur segala sesuatu. Jangan sampai akal pikiran kita yang terbatas serta kecemasan kita memikirkan ”bagaimana atau apa yang akan terjadi pada kita, kedepannya nanti bila kita memberikan pertolongan” membuat kita menjadi hamba Allah yang tidak perduli dan enggan memberikan pertolongan walau sebenarnya kita mampu.
Janganlah mengundang kesulitan dalam hidup kita, jangan mempersempit urusan kita, dan jangan mengundang azab dan murka Allah. Tapi undanglah kemudahan, kelapangan urusan, cinta, kasih sayang dan pertolongan dari Allah, dengan memberikan bantuan, pertolongan kepada orang yang membutuhkannya.

sumber jalandakwahbersama.wordpress.com

Wednesday, July 27, 2016

Melihat Kaabah 130 Tahun Yang Lalu

Makkah 130 T - Pelabuhan Wajhu
Dibina sejak zaman Nabi Ibrahim Alaihi Salam bersama anaknya Nabi Ismail Alaihi Salam, Yayasan King Abdulaziz baru saja menerbitkan foto-foto dokumentasi Masjidil Haram, Kaabah dan kota Madinah Al Munawwarah yang diambil hampir 130 tahun lalu. (Alarabiya / Ram)

Bagaimana bentuk Masjidil Haram pada 130 tahun yang lalu? Berikut dokumentasi untuk anda:
Foto Kaabah tahun 1885 Masehi atau 1303 Hijiryah diambil oleh Sayyid Abdul Ghaffar Baghdadi saat umat Islam menunaikan ibadah solat berjemaah di siang hari. Kelihatan dalam gambar tersebut umat Islam yang lain juga sesak memenuhi sekeliling Kaabah untuk melakukan ibadah tawaf
Makkah 130 T - Ka'bah
Foto kedua ada pasar Qatif yang diambil tahun 1371 H / 1952 M oleh Daniel van der Meulen.
Makkah 130 T - Pasar Qutaif
Foto ketiga ada jalan tempat Sai, tepatnya di jalan menuju bukit Marwa, di tahun 1366 H / 1947 M.
Makkah 130 T - Jalan Ke Marwa
Di foto keempat ada gambar dokumentasi kota Madinah Al Munawwarah di tahun 1317 H / 1908 M.
Makkah 130 T - Kota Madinah
Lalu di foto kelima ada Istana Barzan yang diambil pada bulan Maret tahun 1914 M / 1332 H.
Makkah 130 T - Istana Barzan
sumber eramuslim.com

Tuesday, July 26, 2016

5 Tempat Bersejarah di Masjid Nabawi


1. Tanah Perkuburan Baqi '

Letaknya bersebelahan dengan masjid Nabawi persisnya sisi sebelah barat berhampiran pintu 36. Malangnya memang wanita dilarang memasuki kawasan dalam tanah perkuburan ini. Tapi tak usah khawatir kita masih boleh mengintip dari pagar luar melalui celah yang ada. Enaknya jalan-jalan melawat Baqi 'di saat pagi selepas solat subuh sambil menunggu waktu dhuha tiba.

Suasana masih sepi dan boleh leluasa jika ingin memfoto keadaan makam yang ternyata begitu sederhana hanya dikenali dengan batu-batu berjajar. Di tanah perkuburan Baqi bersemayam jenazah para isteri Nabi SAW kecuali Khadijah RA yang dimakamkan di Ma'la dan Maimunah RA yang berehat di daerah Saraf. Beberapa sahabat juga dikuburkan Baqi salah satunya sahabat Usman Bin Affan ra.

2. Masjid Ghamama dan Masjid Sab'ah

Masjid Ghamama atau dikenal dengan masjid mendung bersejarah kerana di sanalah dahulu Rasulullah pernah melaksanakan solat istikharah, solat meminta hujan dan tak berapa lama kemudian awan di atasnya mendung. Di sana pula pernah dilakukan solat subuh dan solat ghaib atas wafatnya Raja Nahjasyi.

Tak jauh dari masjid Ghamama masih satu kompleks ada masjid Abu Bakar, Umar dan agak menjauh sedikit berwarna putih adalah masjid Ali. Ketiga masjid sahabat tersebut sebenarnya tergabung bersama dan dikenali dengan nama Masjid Tujuh atau masjid Sab'ah. Keempat masjid lain yakni masjid Salman Al Farisi, yang hanya sempat terlihat dari kejauhan, masjid Uthman., Masjid Saad bin Muadz dan yang paling besar adalah Masjid Fatah. Masjid Sab'ah atau Masjid Tujuh dibina untuk memperingati peristiwa bersejarah yakni peperangan Khandak (Ahzab) yang dimenangi oleh pasukan muslimin berkat ide membuat parit dari Sahabat Salman Al Farisi. Tempat-tempat tersebut dulunya adalah pos-pos penjagaan yang dikawal para sahabat dan sekaligus menjadi tempat solat ketika perang.

Lagi-lagi enaknya melawat masjid-masjid tersebut di waktu pagi. Kerana belum kelihatan lalu lalang jamaah. Bentuk masjid-masjid tersebut terutama masjid Abu Bakar, Umar dan Ali yang tak jauh dari Pintu 6 masjid Nabawi memang kelihatan kecil tetapi menarik.

3. Pasar Madinah

Di sebelah timur masjid Nabawi, betul-betul di seberang muzium Madinah ada pagar memanjang yang menandakan bahawa di situlah dahulu terdapat pasar Madinah. Pasar ini dibina untuk mengakomodir keinginan kaum muhajiin yang berpindah ke Madinah dengan mempunyai pekerjaan utama sebagai peniaga. Kerana pasaran terbesar dan terlengkap saat itu milik kaum Yahudi dari Bani Qainuqa maka Rasulullah mengambil inisiatif agar kaum muslimin mempunyai pasaran sendiri yang bebas biaya sewa atau pajak.

Menurut riwayat Ibnu Zabalah daripada Abas bin Sahal dari ayahnya disebutkan bahawa untuk merealisasikan pasaran tersebut Rasulullah mendatangi warga Bani Saidah (kaum Saad bin Ubadah) dan meminta mereka untuk dapat menyerahkan tanah kosong yang semula disediakan untuk tanah perkuburan. Permintaan Nabi tersebut mereka kabulkan, dan akhirnya nabi jadikan sebagai tempat perniagaan bagi umat Islam yang disebut dengan Saniyatul Wada'i.

Jika orang yang berniaga di pasar Yahudi dipungut sewa, maka berniaga di pasar kaum muslimin ini bebas daripada sewa atau pajak, akibatnya dalam sebentar saja, maka para pedagang yang pada mulanya berjualan di pasar Yahudi akan berpindah ke pasaran umat Islam.

4. Saqifah Bani Saidah

Saqifah artinya dewan atau tempat berkumpul untuk melakukan musyawarah atau rapat. Saqifah Bani Saidah artinya tempat berkumpul milik Bani Saidah. Letaknya tak jauh dari Pasar Madinah di atas kerana memang masih penempatan Bani Saidah jaman itu. Tempat ini terkenal kerana saat Rasul wafat dan belum dikebumikan para sahabat berkumpul di sini untuk membicarakan suksesi kepemimpinan agar tidak terjadi vakum.

Kaum Anshar mencalonkan Saad bin Ubadah sedangkan kaum Muhajirin menyokong Abu Bakar RA. Setelah diberi penjelasan oleh Umar RA akhir dicapailah kata mufakat dan rasa legawa untuk mengangkat Abu Bakar RA sebagai khalifah pengganti Rasulullah SAW. Tempat ini sekarang sudah beralih fungsi menjadi taman hijau yang menyegarkan di sudut sebelah timur masjid Nabawi tak jauh dari pintu 15. Di sebelah taman Saqifah tersebut ada pasaran yang cukup ramai dikunjungi para jamaah untuk membeli kurma maupun asesoris. Harga di pasaran ini lumayan lebih condong berbanding tempat lain. Sambil membeli-belah kita boleh ngadem di Taman tersebut.

5. Muzium Madinah atau Muzium Nabi

Letaknya persis di samping timur masjid Nabawi boleh melalui pintu 13. Sebenarnya ini bangunan baru namun di situlah secara lengkap sejarah nabi diceritakan. Mulai dari kelahiran Nabi berikut sil silahnya, hijrahnya nabi ke Madinah di bawah laluan-laluan yang dilalui, skim perang yang dilakoni Rasulullah termasuk skim perang Uhud yang meninggalkan tewasnya para sahabat terbaik juga bagaimana kehidupan Rasulullah di Madinah bersama isteri-isteri beliau. Penggambaran betapa sederhananya rumah Nabi membuat kita tersentuh dan terharu

Monday, July 25, 2016

Hacker Akan Matikan Pokemon Go Pada Bulan Ogos

Hacker-Muslim-Memulai-Jihad-Digital-19000-Situs-Sudah-Jadi-Target-338x360

Sekumpulan penggodam mendakwa telah melakukan serangan pada sistem permainan Pokemon GO dan menyebabkan para penikmat game ini susah login. Kumpulan penggodam 'PoodleCorp' mengancam akan membuat game ini offline alias mati total pada 1 Ogos.

PoodleCorp menulis ancaman tersebut di Twitter. Mereka mengatakan bahawa siapapun tidak boleh menghentikan tindakan mereka, termasuk Niantic sendiri selaku pemaju Pokemon GO.

"Kita akan bajak dan membuat server Niantic down, dan tidak ada yang dapat menghentikan kami. Kita memilih 1 Ogos, jadi, masih banyak masa untuk relax, "katanya.

Seperti dilansir dari Tech Times, Rencananya, kumpulan ini akan mematikan pelayan selama lebih dari 20 jam. Pada dasarnya, aksi ini dapat membuat pemain tidak boleh bermain selama satu hari. PoodleCorp telah menyiapkan botnet besar yang terdiri dari 600 ribu peranti.

Jangkaan bahawa aksi peretasan ini akan membuat server Niantic penuh sesak. Sebelumnya, PoodleCorp juga didakwa melakukan serangan DDoS (Distributed Denial of Service) pada minggu lalu. Tindakan itu membuatkan para pemain tidak boleh mengakses permainan.

Sebelum ini, kumpulan penggodam terkenal OurMine mengatakan bahawa mereka melancarkan serangan yang membuat Pokemon GO sukar untuk diambil aplikasinya dan login.

"Tidak ada yang akan dapat memainkan game ini sampai Pokemon GO menghubungi kami di website kami untuk mengajar mereka bagaimana untuk melindunginya!" Tutur Kumpulan OurMine menulis di laman webnya seperti dilansir independent.

Kumpulan penggodam mengaku serangan ini dilancarkan untuk memadaman pelayan tersebut. OurMine beralibi ingin membantu orang-orang di belakang Pokemon GO agar membuat permainan lebih stabil sehingga tidak akan diserang di masa depan, kata kumpulan itu.

Atas kejadian server down di seluruh dunia, Niantic meminta para trainers agar bersabar menunggu sehingga pelayan normal kembali. Dan pada masa ini server game tersebut sudah kembali normal. Namun diluar pernyataan Niantic Labs, OurMine sempat mendakwa jika masalah tersebut terjadi kerana serangan DDOS.

sumber eramuslim.com

Thursday, July 14, 2016

Ini Dia Ciri-ciri Fizikal Ya’juz dan Ma’juz


Ya'juz dan Ma'juz adalah orang yang akan muncul di akhir zaman. Mereka senantiasa membuat kerosakan di muka bumi. Mereka mempunyai ciri-ciri fizikal yang khusus.

DUNIA ini semakin hari, tidak lagi bersahabat. Banyak sekali kehancuran, kebohongan, pengkhianatan juga penyimpangan-penyimpangan sosial yang terjadi. Adakah ini yang dinamakan dengan tanda akhir zaman? Wallahu 'alam.

Namun yang pasti, menjelang berakhirnya alam semesta ini, akan tiba sosok manusia yang membuat kerosakan di muka bumi. Siapakah mereka? Di antara perosak yang muncul di akhir zaman ialah Ya'juz dan Ma'juz. Seperti apa ya ciri-ciri mereka?

Khalid bin Abdillah ibn Harmalah menyampaikan dari bibinya yang menuturkan, suatu ketika Rasulullah ﷺ menyampaikan khutbah. Pada masa itu kepala beliau dibalut pembalut kerana disengat kala jengking.

Rasulullah ﷺ bersabda, "Kalian mengatakan tidak ada musuh. Sungguh, kalian akan terus berperang hingga Ya'juz dan Ma'juz keluar. Mereka berwajah lebar, bermata kecil, dan berambut hitam kemerah-merahan. Mereka turun dengan sangat cepat dari seluruh tempat yang tinggi, dan wajah mereka seperti perisai cembung yang tebal. "

Warna rambut mereka hitam kemerah-merahan, dan wajah mereka diperumpamakan oleh Rasulullah ﷺ dengan perisai cembung yang tebal. Mengapa? Kerana bentuknya yang bulat dan padat berlemak.

Mereka nanti akan keluar dan turun dari seluruh tempat yang tinggi. Lalu, merebak ke seluruh dunia dengan sangat cepat. []

Rujukan: Kiamat Sudah Dekat? / Karya: Dr. Muhammad Al-'Areifi / Penerbit: Qisthi Press

sumber islampos.com

Wednesday, July 13, 2016

Benarkah Thariq bin Ziyad Membakar Kapalnya Ketika Menyerang Sepanyol?


Salah satu kisah yang paling terkenal tentang perjuangan Thariq bin Ziyad ke Andalusia adalah sebuah peristiwa heroik yang dilakukan Thariq, membakar kapal-kapal yang ia dan pasukannya gunakan untuk menyeberangi Selat Gibraltar. Setelah itu Thariq berkata, "Lautan terbentang di belakang kalian, musuh-musuh berada di hadapan kamu, dan tidak ada jalan selamat bagi kalian kecuali dengan pedang !!"

Kisah ini sangat popular di masyarakat, namun ternyata -mungkin kita tidak pernah mendengarnya- peristiwa ini dilemahkan oleh para ulama sejarah. Di antara yang melemahkan kisah tersebut adalah Dr. Raghib as-Sirjani. Berikut ini kami kutipkan pendapat beliau mengenai kesahihan kisah tersebut.

Menurut Raghib as-Sirjani, kisah ini masih diperdebatkan (boleh diperdebatkan) di kalangan sejarawan. Ada yang mengatakannya sahih benar-benar terjadi dan tidak sedikit pula yang mengatakan kisah ini palsu. Alasannya adalah:

Pertama, tidak ada riwayat yang sahih mengenai peristiwa ini. Umat ​​Islam yang mempunyai keistimewaan dengan ilmu jarh wa ta'dil (ilmu yang meneliti tentag periwayatan) menimbang bahawa seorang periwayat haruslah orang-orang yang dipercayai. Dan tidak ada seorang pun yang dipercayai dari kalangan umat Islam yang meriwayatkan kisah ini. Kisah ini diriwayatkan dari riwayat orang-orang Eropah yang menulis tentang peristiwa Perang Sidonia atau Perang Lembah Barbath.

Kedua, dasar pembakaran kapal ini harus dengan izin atau koordinasi dengan para pembesar Kerajaan Umawiyah, seperti amir Afrika Utara, Musa bin Nusair atau Khalifah al-Walid bin Abdul Malik kerana merekalah yang membenarkan Thariq berangkat ke Andalusia. Atau pasti ada khabar bahawa Musa bin Nusair dan khalifah meminta penjelasan mengapa Thariq melakukan hal yang dapat membahayakan belasan ribu nyawa kaum muslimin. Atau juga ada koordinasi dengan para ulama untuk menimbang mafsadat dan madaratnya. Semua catatan sejarah yang mengatakan Thariq bin Ziyad membakar kapal-kapalnya tidak menyebutkan semua pertimbangan di atas. Tentu saja hal in mendatangkan keraguan.

Sebagaimana kita ketahui di kisah sebelum ini bahawa Thariq bin Ziyad selalu berkoordinasi dengan Musa bin Nusair dalam dasar yang dia lakukan.

Ketiga, sumber-sumber Eropah memainkan peranan besar dalam tersebarnya kisah ini. Mengapa demikian? Kerana logik mereka tidak mampu memahami, bagaimana bisa 100,000 tentera Visigoth Nasrani, di negeri dan tanah mereka sendiri, mereka benar-benar mengenal medan pertempuran, dikalahkan oleh sekumpulan kecil pasukan asing yang hanya terdiri dari belasan ribu pasukan saja ?! Kisah ini berkembang lantaran sebuah andaian pasukan Islam tidak ada lagi pilihan lagi kecuali tenggelam di laut atau mati di medan perang.

Demikianlah tafsiran orang-orang Nasrani Eropah, dan pemahaman mereka ini dapat dimaklumi kerana mereka tidak mengetahui janji Allah Subhanahu wa Ta'ala dalam firman-Nya.

كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ

"Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang banyak dengan izin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar ". (QS. Al-Baqarah: 249)

Keempat, tidak pernah tercatat dalam sejarah peperangan umat Islam, umat Islam merasa kecut berhadapan dengan musuh-musuhnya sehingga mereka memerlukan motivasi tambahan dengan membakar kapal-kapal mereka. Kaum muslimin berangkat berperang dengan tujuan utama kemenagan atau syahid di jalan Allah.

Kelima, kekalahan dalam peperangan adalah satu kemungkinan yang boleh saja terjadi. Oleh kerana itu Allah Subhanahu wa Ta'ala membolehkan pasukan yang berjihad untuk berundur dengan alas an agar dapat bergabung dengan pasukan yang lain.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا زَحْفًا فَلَا تُوَلُّوهُمُ الْأَدْبَارَوَمَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلَىٰ فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ

"Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu bertemu dengan orang-orang yang kafir yang sedang menyerangmu, maka janganlah kamu membelakangi mereka (mundur). Barangsiapa yang membelakangi mereka (mundur) di waktu itu, kecuali berbelok untuk (sisat) perang atau hendak menggabungkan diri dengan pasukan yang lain, maka sesungguhnya orang itu kembali dengan membawa kemurkaan dari Allah, dan tempatnya ialah neraka Jahannam. Dan amat buruklah tempat kembalinya. "(QS. Al-Anfal: 15-16)

Jadi Allah Taala memberi peluang pasukan Islam untuk berundur apabila mereka sudah pasti melihat kekalahan dan merugikan umat Islam lain, dengan syarat hal itu sebagai strategi perang atau bergabung untuk menambah jumlah pasukan lain. Dasar membakar kapal adalah keputusan yang membahayakan pasukan, merugikan kaum muslimin, dan bertentangan dengan syariat. Fiqih seperti ini sangat diragukan terjadi pada seseorang yang diangkat menjadi panglima perang semisal Thariq bin Ziyad.

Keenam, sebagaimana disebutkan Ibnu Adzari dalam al-Bayan al-Maghrib 2: 6, dan al-Himyari dalam al-Raudh al-Mu'thar Hal. 35, tidak semua kapal yang membawa pasukan Islam menyeberang ke Andalusia milik Thariq bin Ziyad, ada beberapa di antaranya milik dari Raja Julian. Julian adalah salah seorang yang tidak senang dengan kekuasaan Roderick yang zalim. Dengan demikian, Thariq harus mengembalikan kapal-kapal yang ia pinjam bukan malah membakarnya.

Dari mata-mata di atas, Raghib as-Sirjani menyimpulkan bahawa peristiwa pembakaran kapal ini adalah kisah rekaan yang sengaja dibuat untuk menafikan kekuatan keimanan pasukan Islam dan pertolongan yang Allah berikan dengan kesabaran mereka.

Sumber: Qishshatu al-Andalus min al-Fathi ila as-Suquth

Tuesday, July 12, 2016

Camilla Leyland: 'Ketika Saya Masuk Islam, Seks Bebas Jadi Tidak Ada Ertinya Lagi'

camille-267x300

BAGI warga Cornwall, Inggeris, Camilla Leyland sudah tak asing lagi, ia adalah seorang guru yoga terkenal. Ia mempunyai sanggar yoga terbesar dan terkenal di bandar itu, Camilla Yoga
Namun tak ramai yang tahu, ibu dari seorang putri, Inaya, ini adalah seorang Muslim. Ia memutuskan untuk menganut Islam pada usia 20-an tahun. Apa yang membuatnya menjadi seorang muslimah?

Camilla tertarik kerana perbezaan pandangan Barat soal perlakuan Islam atas perempuan ,. Menurutnya, tidak seperti pandangan banyak orang, Islam justru mendudukkan perempuan setara dengan laki-laki, dalam fungsi dan tugas masing-masing.

"Saya tahu, orang pasti akan terkejut mendengar kata 'feminisme' dan 'Islam'. Namun jangan salah, dalam Al Quran, wanita mempunyai kedudukan setara laki-laki dan ketika agama ini dilahirkan, perempuan adalah warga kelas dua dalam masyarakat misoginis, "katanya.

Menurutnya, banyak orang yang salah mendudukkan antara budaya dan agama. Di negara Islam, kebebasan wanita dikungkung mungkin benar, tetapi jangan salah juga, ketika saya membesar, saya juga merasa tertekan dalam budaya masyarakat Barat yang begini, "ujarnya. "Tekanan" yang dimaksudkan, adalah tuntutan sosial agar wanita berlaku sama dengan lelaki, dengan minum minuman keras dan seks bebas. "Tak ada artinya semua itu bagi saya. Dalam Islam, ketika anda mula menjalin hubungan, maka artinya adalah sebuah komitmen yang sengit, "ujarnya.

Camilla besar dalam lingkungan kelas menengah Inggeris. Ayahnya adalah pengarah Southampton Institute of Education dan ibunya pensyarah ekonomi. Camilla mula tertarik pada Islam sejak sekolah menengah.

Dahaganya akan pengetahuan keislaman agak berpuas hati ketelah ia masuk universiti, yang dilanjutkan dengan meraih gelar master untuk bidang kajian Timur Tengah.

Pencerahan datang saat ia tinggal dan bekerja di Syria. Ia makin tertarik pada Islam setelah membaca terjemah Al-Quran. "Saya tertarik untuk menjadi mualaf," ujarnya.

Keputusannya menganut Islam membuat teman-teman dan keluarganya heran. "Ia adalah sukar bagi mereka untuk memahami seorang yang terpelajar, berasal dari kelas menengah, dan berkulit putih pula, memutuskan untuk menjadi Muslim," ujar Camilla.

Ia bersyukur mencari Islam. Ia bercerita, makin kuat tekadnya memegang teguh agamanya ketika menghadiri ulang tahun rakannya di sebuah bar, saat itu ia tampil perjilbab.

"Saya berjalan, dengan tudung dan pakaian rapat saya, melihat semua mata menatap saya dan beberapa yang mabuk mengucapkan kata-kata tak senonoh atau menari secara provokatif. Untuk pertama kalinya, saya menyaksikan masa lalu saya dengan sebelah mata dan saya tahu, saya tak akan pernah ingin kembali pada kehidupan semacam itu, "ujar Ibu dari Inaya ini. 

sumber islampos.com

Monday, July 11, 2016

Simon Peres: Saya Tak Pernah Terpikir untuk Mati

peres

Shimon Peres, bekas presiden dan perdana menteri negara penjajah Israel mengisahkan keadaan kritikalnya saat serangan jantung yang ia alami beberapa bulan silam pada Rabu (6/7/2016). Peres mengaku ia bangun di suatu pagi pada bulan Januari dan memulakan harinya seperti biasa.

"Saya biasa bangun pagi pada pukul 04.30 atau 05.00. Pada pagi itu aku bangun pada waktu yang sama, namun saya merasa ada tekanan yang tidak biasa di dada yang kian meningkat lalu merasa sakit parah, "kata Peres.

"Saya terus menelefon Profesor Rafi Walden (doktor peribadinya). Walden mengatakan tak ada jalan lain selain harus pergi ke rumah sakit. Kerana saya dulu seorang tentera yang berdisiplin, saya tiba di rumah sakit dalam masa lima belas minit. Saya sangat beruntung, "terang Peres kepada media Yedioth Ahronoth.

"Saya tidak terkejut dengan keadaan pada masa itu. Kerana pengosongan ke rumah sakit dan kateterisasi jantung terjadi dalam hitungan minit, saya tak berfikir tentang kematian atau untuk mempersiapkan untuk itu. Saya sedar dengan cepat bahawa hidup saya akan selamat, terlebih saya sedar sepanjang jalan. Jadi, bukannya berfikir tentang kematian, saya malah bertukar jenaka dengan pegawai perubatan, "pungkas Peres.

Melihat keadaan Peres dari hari ke hari, sukar untuk percaya bahawa ia adalah seorang lelaki yang baru sahaja mengalami serangan jantung.

"Saya benar-benar lupa tentang kejadian itu. Saya telah melakukan yang terbaik untuk tidak terlibat dengan masalah perubatan dan cepat kembali ke rutin. Saya merasa baik ketika hari sibuk dan penuh dengan jadual mesyuarat, lawatan dan pelancongan. Sekarang jantung saya lebih baik dan boleh bekerja lebih keras, "tutup Peres.

sumber islampos.com



Sunday, July 10, 2016

Hancurkan Masjid Nabawi Tidak Mungkin, Sebab…


KETIKA kita melakukan haji atau pun umrah, maka kita akan menjejakkan kaki di salah satu masjid di Madinah yang begitu istimewa. Ya, Masjid Nabawi merupakan masjid kedua setelah Masjid Quba yang dibina oleh Rasulullah ﷺ ketika hijrah ke Madinah. Di masjid ini juga terdapat makam Rasulullah ﷺ dan para sahabatnya.

Kini, kita mendengar kabar yang menyedihkan. Di mana orang yang mengakhiri hidupnya secara tragis, membuat keresahan di Madinah, tepatnya berdekatan dengan Masjid Nabawi. Sebab, di sanalah ia melakukan aksi bom bunuh diri, yang merugikan banyak orang. Mungkin, orang tersebut berniat menghancurkan Masjid Nabawi wallahu 'alam-. Tapi, siapa pun dia tidak akan pernah ada yang bisa menghancurkan tempat tersebut, kecuali dengan izin Allah SWT. Mengapa?

Masjid Nabawi mempunyai keutamaan tertentu yang tidak dimiliki oleh masjid-masjid lain. Hanya masjid pilihan yang mendapatkan keutamaan ini. Apa keutamaan masjid ini?

Masjid Nabawi adalah salah satu daripada tiga masjid yang disebutkan Al-Quran. Sebab, Allah SWT berfirman, "Mahasuci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkahi sekelilingnya," (QS. Al-Isra ': 1).

Disebutkan Masjid al-Aqsa adalah isyarat nyata kepada Masjid Nabawi, kerana aqsha adalah isim tafdzil (kata benda untuk melebihkan) dari kata qashi (jauh). Jadi, bagi orang yang berada di Makkah Al-Mukarramah, maka masjid yang jauh darinya adalah Masjid Nabawi, sedang Masjid al-Aqsa itu sendiri adalah Baitul Maqdis. Allah SWT menyebutkan Masjid Nabawi dengan isyarat kedua-dua masjid tersebut, kerana Masjid Nabawi belum ada ketika ayat-ayat Quran diturunkan.

Mengenai keutamaan Masjid Nabawi, Rasulullah ﷺ bersabda, "Solat di masjidku ini lebih utama daripada seribu sembahyang di masjid lain kecuali Masjidil Haram dan sembahyang di Masjidil Haram itu lebih utama daripada seratus ribu sembahyang di masjid lain," (Diriwayatkan Muslim).

Rasulullah ﷺ menjadikan Masjid Nabawi sebagai masjid kedua di mana perjalanan tidak diperintahkan dengan sangat kecuali kepadanya. Rasulullah ﷺ bersabda, "Perjalanan itu tidak diperintahkan dengan sangat kecuali ke tiga masjid, Masjid Haram, Masjidku ini dan Masjid al-Aqsa."

Rasulullah ﷺ memberi keistimewaan khusus kepada Masjid Nabawi yang tidak dimiliki masjid-masjid lainnya, yaitu Raudhah (taman) mulia yang disabdakan Rasulullah ﷺ dalam hadisnya, "Di antara rumahku dengan mimbarku terdapat salah satu Raudhah (taman) di taman-taman syurga," ( Muttafaq alaih).

Diriwayatkan bahawa Rasulullah ﷺ bersabda, "Barangsiapa shalat empat puluh solat di masjidku ini dan tidak ada satu shalat pun yang terlepas darinya, ia ditulis bebas dari neraka, bebas dari siksa dan bebas dari kepura-puraan," (diriwayatkan Ahmad, Ath-Thabrani dan At- Tirmidzi. Namun, hadis ini di-dhaif-kan Syaikh Al-Albani dalam kitabnya, Al-Ahadis adh-Dhaifah wal Maudhu'ah hadis no. 364).

Oleh kerana itu, melawat Masjid Nabawi untuk solat di dalamnya adalah ibadah dan seorang Muslim boleh menjadikan sebagai tawassulnya kepada Tuhan, sehingga Allah SWT memenuhi keperluannya dan memberikan keridhaan kepadanya. []

Rujukan: Ensiklopedia Muslim Minhajul Muslim / Karya: Abu Bakr Jabir Al-Jazairi / Penerbit: Darul Falah

sumber islampos.com





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
p/s: Jika ada diantara blogger yang ingin bertukar pautan link dengan detikislam.blogspot.com, boleh lah pm di facebook admin.

Juga kepada blogger-blogger yang telah membuat pautan link detikislam di blog masing-masing tetapi admin masih tidak meletakkan pautan link blog saudara saudari, minta pm juga di facebook admin. Sekian, Terima Kasih

Blog's stats Jumaat 30.12.2011 bersamaan 4 Safar 1433

Back To Top
Profile Picture
©1433 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Anda digalakkan untuk memaparkan sumber asal bahan tersebut.
E-mel :@gmail.comatau Facebook :www.facebook.com/blogdetikislam