Ketika Syaitan mengajak manusia untuk beribadah

Sahabat Abu Hurairah RA pernah diamanati Nabi SAW untuk menjaga gandum hasil zakat. Tiba-tiba pada malam hari, ada lelaki yang mencuri gandum itu. Dia lalu ditangkap oleh Abu Hurairah RA. "Kamu akan ku bawa kepada Nabi SAW," kata Abu Hurairah kepada pencuri itu. Namun, pencuri itu minta simpati. Dengan pujuk rayunya, dia mengatakan, sudah seminggu anak dan isterinya belum makan. Abu Hurairah akhirnya melepaskan pencuri itu, dan memintanya agar tidak mencuri lagi.

Esoknya sehabis solat Subuh, sebelum sempat melaporkan, Abu Hurairah justeru ditanya oleh Nabi SAW. "Apa yang anda lakukan terhadap orang yang kamu tangkap malam tadi?" Abu Hurairah kemudian menjelaskan apa yang berlaku. "Ingat, nanti malam dia akan datang lagi," kata Nabi SAW. Benar, malam kedua pencuri tadi datang lagi. Dan, setelah mengambil gandum, dia ditangkap oleh Abu Hurairah. Dia juga minta belas kasihan lagi dan Abu Hurairah pun tidak sampai hati sehingga pencuri itu dilepaskan lagi.


Esoknya, Nabi SAW bertanya lagi kepada Abu Hurairah, seperti kelmarin. Abu Hurairah juga menjawab seperti itu. Nabi SAW mengingatkan lagi, pencuri itu nanti malam akan datang lagi. Dalam hati, Abu Hurairah RA berkata, "Nanti malam, dia tidak akan aku lepaskan lagi." Memang benar, pencuri itu datang untuk kali ketiga untuk mencuri gandum. Abu Hurairah kembali menangkapnya. "Sekarang, tidak mungkin aku lepaskan kamu. Anda perlu saya bawa kepada Nabi SAW. "

Pencuri tadi sangat cerdik. Kepada Abu Hurairah, dia berkata, "Saya sedia dibawa kepada Nabi SAW, tapi bolehkah saya bicara, wahai Abu Hurairah?" Abu Hurairah berkata, "Sila, mahu bicara apa?" Si pencuri tadi berucap, "Wahai Abu Hurairah, mahukah kamu saya beri wirid?" " Tentu mahu, wirid apakah itu? "jawab Abu Hurairah ingin tahu. Memang, para sahabat senang dengan wirid dan bacaan. Pencuri itu berkata, "Bacalah ayat kursi sebelum kamu tidur, Allah akan menjaga kamu dari godaan syaitan."

Mendengar kata-kata pencuri itu, Abu Hurairah terkesima, "Rupanya pencuri ini seorang ustaz." Akhirnya tanpa ragu-ragu lagi, Abu Hurairah melepaskan pencuri itu. Esoknya, Nabi SAW bertanya seperti soalan yang kelmarin. Abu Hurairah pun menjawab, "Pencuri malam tadi itu memberi wirid kepada saya. Saya disuruh membaca ayat kursi sebelum tidur malam. Insya Allah, Allah akan menjaga saya dari gangguan syaitan, "jawab Abu Hurairah. Nabi SAW berkata, "Apa yang dia katakan itu adalah benar, tetapi dia itu bohong." "Tahukah kamu, wahai Abu Hurairah, siapa pencuri itu? Dia adalah syaitan, "kata Rasulullah SAW.

Kisah yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari itu memberikan pelajaran bagi kita. Pertama, syaitan dari jenis jin boleh menjelma menjadi manusia. Kedua, syaitan boleh menyuruh manusia untuk beribadah, membaca Al-Quran, solat, puasa, haji, dan sebagainya. Abu Hurairah telah diluruskan oleh Nabi SAW sehingga dia tidak membaca ayat kursi kerana mengikuti perintah syaitan, tetapi mengikuti perintah Nabi SAW. Sekiranya seseorang menjalankan ibadah tetapi dia mengikuti perintah syaitan dan bukan perintah Allah, maka dia telah beribadah kepada syaitan. Wallahu a'lam.

- terjemahan dari hajsmy.us

Comments

Anonymous said…
saya suka apa yang di paparkan di sini syukran