Dalam dua hari tentera perang salib membunuh 40 ribu orang islam

Kenderaan yang digunakan oleh Salahuddin al- Ayubi waktu perang salib
Tentera Perang Salib merampas Jerusalem selepas pengepungan lima minggu, dilanjutkan perampasan perbendaharaan bandar dan membunuh orang-orang Yahudi dan Islam.

Ketika orang-orang Yahudi, Nasrani, dan Islam hidup bersama dalam kedamaian, Paus memutuskan untuk membina sebuah kekuatan perang Salib. Mengikuti ajakan Paus Urbanius II pada 27 November 1095 di Dewan Clermont, lebih daripada 100,000 orang Eropah bergerak ke Palestin untuk "memerdekakan" tanah suci dari orang Islam dan mencari kekayaan yang besar di Timur. 

Setelah perjalanan panjang dan melelahkan, dan banyak perampasan dan pembunuhan di sepanjang perjalanannya, mereka sampai di Jerusalem pada tahun 1099. Kota ini jatuh selepas pengepungan hampir 5 minggu. Ketika Tentera Perang Salib masuk ke dalam, mereka melakukan pembunuhan yang kejam. Seluruh orang-orang Islam dan Yahudi dihapus dengan pedang.

Dalam kenyataan seorang ahli sejarah: "Mereka membunuh semua orang Saracen dan Turki yang mereka temui ... lelaki mahupun wanita." 

Salah seorang tentera Perang Salib, Raymond dari Aguiles, merasa bangga dengan kekejaman ini:

Pemandangan mengagumkan akan kelihatan. Beberapa orang lelaki kami (dan ini lebih mengasihi sifatnya) memenggal kepala-kepala musuh-musuh mereka; lain menembak mereka dengan panah-panah, sehingga mereka berjatuhan dari menara-menara; lain menyeksa mereka lebih lama dengan memasukkan mereka ke dalam nyala api. Tumpukan kepala, tangan, dan kaki akan kelihatan di jalan-jalan bandar. Perlu berjalan di atas mayat-mayat manusia dan kuda. Tapi ini hanya masalah kecil jika dibandingkan dengan apa yang terjadi pada Biara Sulaiman, tempat di mana ibadah keagamaan kini dinyanyikan kembali ... di biara dan serambi Sulaiman, lelaki berdarah-darah disuruh berlutut dan dibelenggu lehernya.

Salahuddin al-Ayyubi, yang mengalahkan Tentera Perang Salib dalam pertempuran Hattin, tercatat dalam sumber sejarah dengan keadilan, keberanian, dan wataknya yang terhormat.

Dalam dua hari, tentera Perang Salib membunuh sekitar 40000 orang Islam dengan cara yang tidak berperikemanusiaan seperti yang telah digambarkan. Keamanan dan ketenteraman awam di Palestin, yang telah berlangsung semenjak Umar, berakhir dengan pembunuhan beramai-yang mengerikan.

Tentera Perang Salib menjadikan Baitulmuqaddis sebagai ibu kota mereka, dan mendirikan Kerajaan Katolik yang terbentang luas dari Palestin hingga Antakiyah. Namun pemerintahan mereka hanya sekejap, kerana Salahuddin mengumpulkan seluruh kerajaan Islam di bawah benderanya dalam suatu perang suci dan mengalahkan tentera Perang Salib dalam pertempuran Hattin pada tahun 1187. Setelah pertempuran ini, dua pemimpin tentara Perang Salib, Reynald dari Chatillon dan Raja Guy, dibawa ke hadapan Salahuddin. Beliau menghukum mati Reynald dari Chatillon, yang telah begitu keji kerana kekejamannya yang hebat yang dia lakukan kepada orang-orang Islam, namun membiarkan Kingdom Guy pergi, kerana dia tidak melakukan kekejaman yang sama. Palestin sekali lagi menyaksikan erti keadilan yang sebenarnya.

Salahuddin memasuki Baitulmuqaddis dan membebaskannya dari 88 tahun pendudukan tentera Perang Salib. Sebaliknya dengan "pembebasan" tentera Perang Salib, Salahuddin tidak menyentuh seorang Nasrani pun di bandar tersebut, sehingga menyingkirkan rasa takut mereka bahawa mereka semua akan dibunuh. Dia hanya memerintahkan semua umat Nasrani Latin (Katolik) untuk meninggalkan Jerusalem. Umat ​​Nasrani Ortodoks, yang bukan tentera Perang Salib, dibiarkan tinggal dan beribadah menurut pilihan mereka.

Karen Armstrong menggambarkan penaklukan kali kedua keatas Jerusalem ini dengan kata-kata berikut ini:

Pada tarikh 2 Oktober 1187, Salahuddin dan tenteranya memasuki Jerusalem sebagai penakluk dan selama 800 tahun berikutnya Jerusalem tetap menjadi bandar Muslim. Salahuddin menepati janjinya, dan menakluk kota tersebut menurut ajaran Islam yang murni dan yang paling tinggi. 

Dia tidak berdendam untuk membalas pembunuhan tahun 1099, seperti yang Al-Qur'an anjurkan (16:127), dan sekarang, kerana permusuhan dihentikan, ia menghentikan pembunuhan (2:193-194). Tidak ada seorang Kristian pun yang dibunuh dan tidak ada perampasan. Jumlah tebusan pun sangat rendah .... Salahuddin menangis tersedu-sedu kerana keadaan mengenaskan keluarga-keluarga yang hancur berpecah-belah dan dia membebaskan banyak daripada mereka, mengikut imbauan Al-Quran, walaupun menyebabkan putus asa pengurus negara yang telah lama menderita. Saudara lelakinya al-Adil begitu tertekan kerana penderitaan para tawanan sehingga dia meminta Salahuddin untuk membawa seribu orang di antara mereka bersamanya dan kemudian membebaskan mereka di tempat itu juga ... 

Semua pemimpin Islam merasa tersinggung kerana melihat orang-orang Kristian kaya melarikan diri dengan membawa kekayaan mereka , yang boleh digunakan untuk menebus semua tawanan ... Heraclius membayar tebusan dirinya sebanyak sepuluh dinar seperti tawanan lain dan bahkan diberi pengawal peribadi untuk mempertahankan keselamatan harta bendanya selama perjalanan ke Tyre.

Pendeknya, Salahuddin dan tenteranya melayan orang-orang Nasrani dengan kasih sayang dan keadilan yang agung, dan menunjukkan kepada mereka kasih sayang yang lebih berbanding yang diperlihatkan oleh pemimpin mereka.

Ketika Raja Richard I dari Inggeris merampas Residen Acre, dia membunuh orang-orang Islam. Lukisan di bawah ini menggambarkan hukuman mati atas beratus-ratus tahanan beragama Islam. Mayat-mayat mereka dan kepala-kepala terpenggal ditumpuk di bawah pentas.
Setelah Jerusalem, tentera Perang Salib meneruskan perbuatan tidak berprikemanusiaannya dan orang-orang Islam meneruskan keadilannya di bandar-bandar Palestin yang lain. Pada tahun 1194, Richard Si Hati Singa, yang digambarkan sebagai seorang pahlawan dalam sejarah Inggeris, memerintahkan untuk menghukum mati 3000 orang Islam, yang kebanyakan di antaranya wanita-wanita dan kanak-kanak, secara tidak adil di Kastil Acre. 

Walaupun orang-orang Islam menyaksikan kekejaman ini, mereka tidak pernah memilih cara yang sama. Mereka malah tunduk kepada perintah Allah: "Dan janganlah sekali-kali kebencian (mu) kepada sesuatu kaum kerana mereka menghalang-halangi kamu dari Masjidilharam itu, mendorong kamu menceroboh (kepada mereka) ..." (Qur'an 5:2) dan tidak pernah melakukan kekejaman kepada orang-orang awam yang tidak berdosa. Di samping itu, mereka tidak pernah menggunakan kekerasan yang tidak perlu, bahkan kepada tentera Perang Salib sekalipun.

Kekejaman tentera Perang Salib dan keadilan orang-orang Islam sekali terungkap lagi sebagai kebenaran sejarah: Sebuah kerajaan yang dibina di atas dasar-dasar Islam membolehkan orang-orang dari keyakinan berbeza untuk hidup bersama. Kenyataan ini terus ditunjukkan selama 800 tahun selepas Salahuddin khususnya semasa Ottoman.

- terjemahan dari tragedipalestina.com


Comments